Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelski ratusz szuka pieniędzy na budowę Trasy Zielonej

Artur Jurkowski
Ratusz szuka pieniędzy na budowę Trasy Zielonej
Ratusz szuka pieniędzy na budowę Trasy Zielonej Jacek Babicz
Fiasko pomysłu budowy Trasy Zielonej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Ratusz wycofuje się z tej ścieżki realizacji inwestycji. - Okazało się, że inwestycja realizowana w taki sposób byłaby za droga - przyznaje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Trasa Zielona, czyli przedłużenie al. Unii Lubelskiej do ul. Jana Pawła II wraz z częścią ul. Muzycznej ma być główną arterią obsługującą rejon wokół dworca PKP oraz budowanego stadionu miejskiego przy ul. Krochmalnej.

Ratusz jesienią ub. roku stwierdził, że nie ma pieniędzy aby sfinansować inwestycję z własnych środków. "Kołem ratunkowym" dla powstania Trasy Zielonej miało być partnerstwo publiczno-prywatne.

- Realizacja inwestycji w trybie PPP nie zwiększałaby naszego zadłużenia. Inwestycję sfinansowałby i zrealizował prywatny inwestor, a następnie np. w ciągu 20 lat poniesione nakłady zwrócilibyśmy z budżetu samorządu - wyjaśniał w listopadzie 2012 r. Krzysztof Żuk. I dodawał: - Droga, choć wybudowana przez prywatną firmę, byłaby elementem systemu dróg miejskich i byłaby bezpłatna.

Teraz te plany idą w odstawkę. - Przeanalizowaliśmy różne modele PPP i wycofujemy się z tego pomysłu. Zdecydowały o tym koszty. Są dla nas za wysokie - twierdzi Żuk.

Ratusz wstępnie szacuje, że koszt budowy Trasy Zielonej od ronda Lubelskiego Lipca '80 do ul. Jana Pawła II może sięgnąć 152,4 mln zł. Skąd chce wziąć takie pieniądze? - Szukamy źródeł. Jedną z możliwości są fundusze Unii Europejskiej i o takie już aplikujemy do przyszłej perspektywy finansowej UE na lata 2014-20 - wskazuje prezydent.

Możliwe jest też ograniczenie zakresu inwestycji. I podzielenie jej na etapy. - Obecnie priorytetem jest dla nas budowa ul. Muzycznej. Chodzi o połączenia ul. Głębokiej z Młyńską i skrzyżowaniem ulic: Krochmalnej, Młyńskiej, Gazowej. Nie wykluczamy, że zamiast dwujezdniowej drogi powstałaby tam tylko jedna jezdnia - mówi Żuk.

Bez pieniędzy spoza budżetu miasta szanse na realizację inwestycji są jednak małe. - Nie będziemy wprowadzać do budżetu nowych inwestycji, na które nie mamy pokrycia. Obecnie priorytetem drogowym jest budowa przedłużenia al. Solidarności do obwodnicy oraz budowa kolejnego odcinka ul. Zelwerowicza - wylicza Żuk.

Budowa stadionu przy ul. Krochmalnej ma skończyć się w połowie przyszłego roku. Arena będzie otwarta jesienią 2014 r.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski