W ciągu dwóch ostatnich lat przychody Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie zmniejszyły się o 70 milionów złotych. Do momentu wybuchu pandemii finansowanie komunikacji w Lublinie było rozłożone po połowie na ratusz i dochód ze sprzedaży biletów. Lukę, która powstała w wyniku mniejszej liczby pasażerów, musi załatać miasto.
– Te brakujące pieniądze musimy wprowadzić do komunikacji miejskiej z budżetu miasta, który i tak jest napięty. Mamy jednak nadzieję, że ten okres minie. Dostaliśmy sygnały, że napełnienie autobusów i zainteresowanie tą formą podróży w ostatnim czasie się zwiększyło – dodaje Żuk.
Z podsumowań ZTM wynika, że rok 2021 jest lepszy od pierwszego roku pandemii. – W kwietniu i maju ubiegłego roku mieliśmy prawdziwe zapaści. Sprzedaż biletów spadła o 90 proc. Rok bieżący był bardziej stabilny: jesienią mieliśmy w kasie połowę tego, co powinniśmy mieć bez pandemii – mówi Grzegorz Malec, dyrektor ZTM. Przychody z ostatnich trzech miesięcy natomiast były wyższe. – Jeśli przyjmiemy, że w tzw. normalnym okresie miesięczne wpływy ze sprzedaży biletów powinny sięgać 6 milionów złotych, to w październiku mieliśmy 5,8, w listopadzie 5,2, a na ten moment za grudzień mamy już ponad 2 miliony.
Jak twierdzą władze miasta, przejazdy komunikacją miejską stały się bardziej komfortowe dzięki nowym inwestycjom. ZTM chwali się, że w ciągu mijającego roku na lubelskie drogi wyjechały pierwsze pojazdy elektryczne i nowe trolejbusy przegubowe. W przyszłym roku może do nich dołączyć autobus z napędem wodorowym.
– Naszym celem jest zeroemisyjny transport elektryczny. Wyprzedzamy wymagania, które postawił nam ustawodawca. Liczba trolejbusów, które mamy, i 39 autobusów z napędem elektrycznym powoduje, że na koniec 2022 r. będziemy mieli wypełniony wskaźnik, który obowiązuje samorządy do 2030 r. – deklaruje Żuk.
Nowa linia 46
Ostatnią w tym roku nowością jest długo zapowiadane uruchomienie linii nr 46. Od poniedziałku autobusy wożą pasażerów z Czechowa na Czuby najkrótszą drogą. Pojazdy obsługujące kurs ruszają z pętli przy ul. Wróblej, jadą al. Kraśnicką, ul. Jana Pawła II, Filaretów, Głęboką, Sowińskiego, Poniatowskiego, Smorawińskiego, Kompozytorów Polskich, Elsnera, Choiny do znajdującej się tam pętli. W pierwszym etapie funkcjonowania linii kursy będą odbywać się co 40 minut w godzinach szczytu, czyli w godz. 7-10 i 14-17. Pasażerów wożą wyłącznie pojazdy elektryczne.
- Nietypowa sąsiedzka choinka zdobi balkony mieszkańców ul. Jantarowej. Zobacz
- Szukasz pracy w Lublinie? Sprawdź aktualne oferty
- „Veto! Wolne media. Wolni ludzie. Wolna Polska”. Zobacz zdjęcia z protestu w Lublinie
- Magiczny klimat w Łęcznej i Puchaczowie. Zobacz zdjęcia świątecznych iluminacji
- Świąteczny Jarmark Tradycji w Lublinie. Zobacz zdjęcia
- Trwa Wielki Kiermasz Świąteczny w Galerii Olimp. Zobacz, co możesz kupić
Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?