Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miliony na zielony prąd dla autobusów i trolejbusów

Jakub Sarek
Łukasz Kaczanowski
Ponad 34 mln zł zapłaci lubelskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne za dostawę energii elektrycznej w ciągu kolejnych dwóch lat. Prąd na potrzeby spółki będzie w pełni ekologiczny.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Lublina podpisało właśnie umowę na dostarczenie energii elektrycznej w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. Warty 34,4 mln zł kontrakt zdobyło lubelskie Towarzystwo Inwestycyjne Elektrownia-Wschód S.A. Firma w ciągu dwóch lat dostarczy komunalnej spółce energię o łącznej ilości szacunkowej 33 tys. megawatogodzin, która posłuży m.in. do zasilania trakcji trolejbusowej i ładowania autobusów elektrycznych.

Zakupiony przez MPK prąd będzie pochodził w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii.

- Sięgając po raz kolejny po energię z OZE, wpisujemy się w politykę obraną przez Gminę Lublin, która konsekwentnie realizowana jest od kilku lat, a która to zakłada inwestycje w transport zero i niskoemisyjny. Chcemy, by Lublin był liderem, jeśli chodzi o zielony i ekologiczny transport - tłumaczy Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK w Lublinie.

Miejska spółka kontynuuje zatem współpracę z Towarzystwem Inwestycyjnym Elektrownią-Wschód, która dostarcza "zielony" prąd na jej potrzeby od września 2023 r.

W Lublinie pasażerów wozi obecnie 99 trolejbusów i 40 autobusów elektrycznych. W lipcu 2023 r. na ulice miasta wyjechało
siedem nowych przegubowych autobusów elektrycznych. Ich zakup kosztował ratusz prawie 23 mln zł. Z kolei we wrześniu flota pojazdów komunikacji miejskiej powiększyła się o autobus wodorowy. Miasto zapłaciło za niego niemal 4 mln zł.

Lublin został ostatnio laureatem konkursu Samorządowy Lider Zarządzania 2023. Uznanie jury zyskały m.in. za rozwiązania służące budowie bezemisyjnego systemu transportu publicznego.

- Miasto już dziś ma 40-procentowy udział pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, a ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie 30-proc. progu dopiero w 2028 r. - mówiła przy tej okazji Joanna Stryczewska z biura prasowego ratusza.

I dodała, że system trolejbusowy, na który oprócz wspomnianych 99 pojazdów, składa się ponad 70 kilometrów sieci trakcyjnej, jest największy w Polsce.

- Lublin jest jednym z polskich i europejskich liderów bezemisyjnego transportu publicznego - zaznacza Stryczewska.

Natomiast w czerwcu 2023 r. Lublin zajął drugie miejsce w "Rankingu miast zrównoważonej mobilności" w kategorii „Transport Zbiorowy”. Stolicę regionu doceniono wówczas za użytkowanie w komunikacji miejskiej trolejbusów oraz dynamiczną rozbudowę buspasów w latach 2020-2021.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski