Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe mosty na Bystrzycy, nowa jezdnia na Unii Lubelskiej. Wielka inwestycja drogowa powoli rusza z miejsca

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Małgorzata Genca
Małgorzata Genca
Nowa jezdnia, drogi serwisowe, ścieżki rowerowe i przede wszystkim nowe mosty na Bystrzycy – al. Unii Lubelskiej przygotowuje się do wielkiej przebudowy. Ratusz wystąpił właśnie o niezbędne pozwolenia środowiskowe. Za pół roku powinien mieć w ręku pełną dokumentację projektową. Będzie to jedna z najkosztowniejszych inwestycji drogowych Lublina. Kilka lat temu jej wartość szacowano na ponad 100 mln zł.

Al. Unii Lubelskiej ma być przebudowana na odcinku od ronda Lubelskiego Lipca '80 do wjazdu do galerii handlowej Vivo! Lublin. To ok. 1200 metrów dwujezdniowej arterii, gdzie każda z jezdni ma trzy pasy ruchu (w rejonie skrzyżowań cztery a nawet pięć).

Ratusz kompletuje dokumenty niezbędne do realizacji inwestycji.

- Wszczęte zostało postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej. Jest ono na początkowym etapie procedowania – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.
Jednocześnie przygotowywane jest dokumentacja projektowa. - Po etapie koncepcyjnym trwają prace nad projektami budowlanymi. W następnej kolejności będą opracowywane projekty wykonawcze. Prace nad dokumentacją powinny zakończyć się do końca czerwca 2021 – zapowiada Góźdź.

Co obejmą prace? Przede wszystkim przebudowę mostów na Bystrzycy. Ich stan techniczny jest fatalny. Obiekty powstały w 1985 r. Sytuację ma poprawić tymczasowe wzmocnienie przepraw. Roboty zakończą się w połowie grudnia. Są one kluczowe dla funkcjonowania przeprawy od strony Mostu Kultury. - Umożliwią dalszą eksploatację mostu do czasu wykonania jego kompleksowej przebudowy. Docelowo obejmie ona cały odcinek al. Unii Lubelskiej wraz z budową nowych obiektów mostowych – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.

Poprawiona ma być nawierzchni na obu jezdniach. Ratusz mówi o tym od kilku lat. M.in. w 2012 r. planowano, że trafi na ten cel 20 mln zł, które do kasy miasta zobowiązała się przekazać firma Immofinanz, zaczynająca wówczas budowę Tarasów Zamkowych (obecnie Vivo). Ostatecznie pieniądze przeznaczono na inne inwestycje drogowe m.in. ul. Lubelskiego Lipca ‘80.
Na jezdniach mają się pojawić – podobnie jak np. na Drodze Męczenników Majdanka – buspasy.

Szykują się zmiany na Lubartowskiej. Plan minimum to przebud...

- Dodatkowo zakłada się przebudowę skrzyżowania przy istniejącej stacji paliw oraz budowę drogi dojazdowej wzdłuż Targu pod Zamkiem. Po obu stronach ulicy powstaną również ścieżki rowerowe i chodniki – opisuje Góźdź.
Plany mówiły też o tym, że na przejściu dla pieszych w rejonie przystanku „Targ pod zamkiem” 02 ma być wybudowana sygnalizacja świetlna.

Kiedy ruszą roboty drogowe? Rok temu prezydent Lublina Krzysztof Żuk zapowiedział, że przebudowa Unii Lubelskiej to jedna z pakietu „unijnych inwestycji” na lata 2021-27. Jaka będzie szacunkowa wartość inwestycji, ratusz dowie się do uzyskaniu dokumentacji projektowej. Prognoza wydatków sprzed kilku lat mówiła, że mogą one sięgnąć 130 mln zł.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski