Rondo Kowcza w Lublinie wciąż zakorkowane. Winne są buspasy?

Artur Jurkowski
Rondo ks. E. Kowcza u zbiegu ulic Jana Pawła II i Armii Krajowej z buspasami dla trolejbusów
Rondo ks. E. Kowcza u zbiegu ulic Jana Pawła II i Armii Krajowej z buspasami dla trolejbusów Marcin
Udostępnij:
Likwidacja buspasów na rondzie Kowcza zmniejszy korki na Jana Pawła II - przekonuje nasz Czytelnik. Ratusz nie pozostawia złudzeń: buspasy zostaną.

Poranne korki na Jana Pawła II to codzienność kierowców podróżujących rano z Czubów i Węglina w kierunku centrum miasta. - Zbliża się zima, a problem z każdym dniem narasta. Gdy przyjdą śniegi, nastąpi katastrofa komunikacyjna w tym rejonie miasta - ostrzega pan Grzegorz, nasz Czytelnik.

Zdaniem pana Grzegorza, „sprawcą” korków są buspasy, które trzy lata temu powstały na rondzie Kowcza, czyli u zbiegu Jana Pawła II i Armii Krajowej.

Ulicą Jana Pawła II dojeżdżają do ronda Kowcza kierowcy z Poręby i Węglina. - Większość samochodów jadąc od strony al. Kraśnickiej skręca w prawo. W związku z tym zajmują prawy pas i czekają na wjazd na rondo - opisuje pan Grzegorz. I kontynuuje: - Zajmując prawy pas blokują dojazd do przystanku komunikacji miejskiej, co kompletnie pozbawia sensu ten buspas, który zaczyna się za przystankiem. A sznur aut potrafi stać spokojnie do wiaduktu nad ul. Szafirową, a nierzadko zdarza się, że sięga skrzyżowania z ul. Granitową. Gdyby ten pas został udostępniony zwykłym autom, to ruch wszystkich użytkowników ulicy odbywałby się płynnie i wszyscy by na tym skorzystali.

Na rondzie są dwa buspasy, które służą trolejbusom. Z jednego korzystają pojazdy jadące od strony Armii Krajowej w kierunku nowego odcinka Jana Pawła II, który prowadzi do al. Kraśnickiej. Drugi służy trajtkom jadącym Jana Pawła II od strony al. Kraśnickiej w kierunku Filaretów. Inwestycja została zrealizowana w 2013 r. Kosztowała 6,8 mln zł. Część nakładów pokryła dotacja z Unii Europejskiej.

- Nowe pasy ruchu powstały z myślą o transporcie zbiorowym i swojego przeznaczenia nie zmienią - twierdzi Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. I dodaje: - Poszerzenie drogi nie spowodowałoby, że ruch stałby się płynniejszy.

Likwidacja buspasów mogłaby mieć też finansowe konsekwencje dla miasta. Ratusz mógłby stanąć przed koniecznością zwrotu dofinansowania, które uzyskał na tę inwestycję.

ZOBACZ TEŻ:

Niedokończona hala sportowa przy ul. Jutrzenki (tzw. szkieletor)

Lubelskie dzielnice jakich nie znacie. Z wizytą na Czubach P...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 88

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzesiek
Proponuję zgłosić rozwiązania komunikacyjne na tym rondzie do absurdów drogowych. Może autorzy programu znajdą pomysłodawcę tych "udogodnień" i ośmieszą Go na całą Polskę. A na poważnie to chciałbym, aby głos obywatela, mieszkańca i tubylca miał w końcu jakiś wpływ na wybrańców. Podsumowując: likwidacja bus pasów = podniesienie bezpieczeństwa na rondzie (skręcający w prawo nie wjeżdżają na rondo jednocześnie zmniejszają natężenie ruchu na nim), skrócenie korków i zadowolenie kierowców, nie tylko osobówek.
k
kinol
ja je lubię i ono mnie też,jest fajnie gdy razem jedziemy sobie tu i tam albo tędy i owędy... a jeśli nie masz swojego to nie musisz zazdrościć-spróbuj troszkę się postarać,napewno znajdziesz jakieś miło pachnące,przyjemne,takie,o którym może marzysz nieśmiało a ono czeka na Ciebie i też tęskni aby być z kimś razem,tak sam na sam ... Życzę Ci powodzenia i szczęścia,napewno zasługujesz na to.
o
obywatel
bzdury jakich mało, kiedyś było rondo turbinowe i jeżdziło się lepiej
J
Jkf
Jak nie było buspasów to korki były większe na tym odcinku. Uważam że to nie jest wina tych pasów dla autobusów tylko konstrukcja ronda jest nie odpowiednia. To rondo jest poprostu jak na takie natężenie ruchu za małe
o
olo
autobusu tutaj tez stoja w korku
R
RC
Buspasy zostały zrobione aby uprościć jazde autobusów, więc jeżeli komuś przeszkadza stanie w korkach, to polecam autobusy. Jeżeli 2/3 ludzi przesiadło sie z samochodów do autobusów to problem by zniknał
S
SS
Jadąc od AK lewym pasem w stronę Filaretów łatwo oberwać od tego, który porusza się po zewnętrznej w koło ronda.
Z
ZZ
Każdy wie czym ma jeździć.
K
KW
których zdają się nie zauważać kierowcy rzekomo zatroskani o transport publiczny.
Po pierwsze gdyby zlikwidować te buspasy to korki NIE ZNIKNĄ. Zakorkuje się po prostu Jana Pawła II na odcinku między Filaretów a Armii Krajowej i kierowcy będą stać na bezkolizyjnym pasie czekając na możliwość zjazdu ze skrzyżowania. A autobusy razem z nimi.
Po drugie korki NIE powstały po przebudowie skrzyżowania. Wzrastały stopniowo po jakimś czasie od jego modernizacji. Winne nie są więc buspasy tylko stale rosnąca ilość samochodów w Lublinie.
Po trzecie oczywiście skrzyżowanie nie zostało zaprojektowane idealnie, bo oprócz buspasów powinny zostać wykonane śluzy umożliwiające autobusom zmianę pasa, ale stwierdzenie, że buspas spowalnia komunikację zbiorową jest absurdalne. Autobusy jadące w relacjach obsługiwanych przez oba buspasy jadą znacznie szybciej, niż gdyby ich nie było a w pozostałych relacjach - tak samo jak w przypadku ich braku.
G
GOSC
O TYM ,ZE RONDO ZOSTAŁO ŻLE ZAPROJEKTOWANE BYŁO WIADOME JUŻ W DACIE JEGO POWSTAWANIA. JUŻ WOWCZAS POJAWIAŁY SIĘ GŁOSY KRYTYKI ALE NIKT SIĘ TYM NIE PRZEJMOWAL. , JUŻ WÓWCZAS WIADOMYM BYŁO ŻE W TYM MIEJSCU RUCH BĘDZIE Z ROKU NA ROK WIĘKSZY. A PRZEBYDOWA SKRZYŻOWANIA W TAKI SPOSÓB NIE ROZWIĄZE PROBLE,U. PRZYPOMINAM PRZED ZMIANAMI WMIARĘ SPRAWNIE MOŻNA BYŁO PRZEJECHAĆ RONDO. pO ZMIANIE NIE BYŁO LEPIEJ A ZNACZNIE GORZEJ. ALE RATUSZ NIE MYŚLAL PERSPEKTYWICZNIE. CO TAM GŁOS SPOŁECZEŃSTWA . RATUSZ MA ZAWSZE RACJE A JAK NIE MA TO PATRZ WYŻEJ.
m
michał
Autobusy, które nie skręcają w prawo jadąc w dół Armii Krajowej również stają w tych korkach. Buspasy mogłyby odciążyć całe rondo gdyby mogły korzystać z nich samochody osobowe.
N
NIEIDIOTA
OOOO TAK, NAJLEPIEJ POSZERZYĆ KAŻDĄ MIEJSKĄ DROGĘ DO 10 PASÓW, KINA TEATRY I ORLIKI ZAMIENIĆ W PARKINGI NO I OCZYWIŚCIE POZWOLIĆ WJEŻDŻAĆ KIEROWCOM DO SWOICH MIESZKAŃ, ŻEBY NIE MUSIELI BIEDNI MASZEROWAĆ PO SCHODACH
P
PIX
1 raz od ładnych 10 lat jechałem autobusem, ponieważ akurat byłem na małej imprezie po pracy i wypiłem trochę wina. Lekko wcięty postanowiłem, że przejadę się komunikacją zbiorową w ramach "atrakcji". Kupiłem bilet, skasowałem i... Ludzie w autobusie są jacyś inni niż ci, których znam. Krzywo na siebie patrzą, celowo się szturchają, walczą o miejsca siedzące. Gimnazjaliści i "studenci" wrzeszczą do siebie, mimo, że stoją od siebie o kilkanaście cm. Żal mi tylko emerytów, którzy całe życie pracowali na to, żeby przemieszczać się w takich warunkach.

Na marginesie dodam, że kierowca dwukrotnie wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle, a raz wjechał na skrzyżowanie nie mając możliwości opuszczenia go, przez co na jedną zmianę świateł zablokował skrzyżowanie Narutowicza/Piłsudskiego.

Niestety cały dobry humor minął mi zupełnie, gdy z głośników usłyszałem komunikat, żeby uważać, bo kradną. Następny raz z MPK skorzystam pewnie znów za 10 lat.
l
lukas
Chodziło mu o to, że kto skręca w prawo to może jechać bezkolizyjnie w prawo po bus pasie.
G
Gość
Przestańcie wozić powietrze swoimi złomami - wsiadać do autobusów to nie będzie korków a jak nie to stać w korkach i nie marudzić
Przejdź na stronę główną Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie