Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści chcą dla siebie części Krakowskiego Przedmieścia. Co na to ratusz?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Wydzielenia pasów rowerowych na jezdni Krakowskiego Przedmieścia chcą cykliści. Napisali w tej sprawie petycję do prezydenta Lublina. Ratusz się zastanawia, ale do pomysłu podchodzi z rezerwą.

Zmian w organizacji ruchu na Krakowskim Przedmieściu chcą lubelscy rowerzyści. W skrócie pomysł sprowadza się do tego aby miasto zarezerwowała część jezdni tylko dla użytkowników korzystających z jednośladów.

- Proponujemy by ruch rowerowy prowadzić po wydzielonych pasach rowerowych, czyli wydzielonej dla rowerzystów przestrzeni na jezdni. W przyszłości wierzymy zaś na całkowitą reorganizację tej przestrzeni i być może wprowadzenie tutaj wydzielonych dróg rowerowych – piszą w petycji do prezydenta Lublina. Podpisał się pod nią m.in. Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego.

Przy Krakowskim Przedmieściu nie ma wyznaczonych żadnych dróg dla cyklistów. Aby nie łamać przepisów powinni korzystać z jezdni. Ale wielu z nich tego nie robi. - Aktualnie część rowerzystów porusza się na Krakowskim Przedmieściu po chodnikach, wyrażając w ten sposób strach przed poruszaniem się po jezdni. Dlatego nasz apel dotyczy wdrożenia ułatwień dla ruchu rowerowego w tej przestrzeni – tłumaczą autorzy petycji.

- Petycja jest analizowana – mówi Arkadiusz Niezgoda, z-ca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin. I przypomina, że z Krakowskiego Przedmieście to newralgiczna trasa m.in. dla komunikacji miejskiej. – Dla utrzymania płynności przejazdu przez Krakowskie Przedmieście potrzebujemy lewoskrętów. Wyznaczenie pasów dla rowerzystów wymusiłoby konieczność likwidacji tych lewoskrętów - informuje Niezgoda.

Minimalna szerokość pasa rowerowego to 1,5 metra. Jeśli miałyby powstać po obu stronach Krakowskiego Przedmieścia zajęłyby 3 metry jezdni.

- Trudno powiedzieć czy rowerzyści zjechaliby z chodników na te pasy. Np. na ul. Krochmalnej są pasy rowerowe, ale nie spowodowały one wyprowadzenia rowerzystów z chodników – wskazuje Niezgoda.

Ratusz planuje wprowadzić na części lubelskich ulic kontraruch. To rozwiązanie dla dróg jednokierunkowych. Umożliwia cyklistom jazdę „pod prąd”. – Pracujemy nad takim rozwiązaniem dla ok. 20 ulic – informuje Niezgoda.

O jakie drogi chodzi? Tego ratusz nie ujawnia. - W Lublinie jest łącznie ponad 100 ulic jednokierunkowych – wylicza Niezgoda.
Urzędnicy chcą do końca rok mieć gotowy program wprowadzenia kontraruchu. W życie te rozwiązania weszłyby w 2021 r.

Zmiany na Krakowskim Przedmieściu jednak będą

W tym roku ratusz planuje „zieloną rewolucję” na Krakowskim Przedmieściu. Na odcinku od Ewangelickiej do ul. 3 Maja (oraz przy ul. Chopina) mają być posadzone drzewa i krzewy. Łączna powierzchnia nowych rabat wyniesie ponad 600 mkw. Posadzonych ma być 31 oraz 2819 krzewów, w tym 1195 róż. Rośliny pojawią się w miejscu gdzie są obecnie miejsca parkingowe.

- Nowe nasadzenia dużych drzew niewątpliwie wpłyną na jakość i poprawę powietrza, bioróżnorodność oraz mikroklimat. Projekt, poza zwiększeniem przestrzeni zielonej, ma na celu poszerzenie chodnika dla pieszych oraz poprawę estetyki. To realny kompromis pomiędzy rozwiązaniami dla pieszych, a osobami korzystającymi z parkingów – mówi Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski