Dzisiaj (8 grudnia) Marynarka Wojenna rozpoczęła proces przyjęcia do eksploatacji średnich, trzysilnikowych śmigłowców AW101. Uroczystość ta odbyła się w 44. Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej w Darłowie, gdzie śmigłowce wejdą do służby.
AW101 Marynarki Wojennej RP charakteryzują się unikalnym połączeniem konfiguracji ZOP oraz CSAR i zapewnią Lotnictwu MW możliwości operowania w środowisku sieciocentrycznym współczesnego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany danych oraz możliwość współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych – przyczyniają się do wprowadzenia polskiego lotnictwa morskiego w nową erę także w dziedzinie walki elektronicznej w miarę jak operacje na morzu stają się coraz bardziej złożone i wymagające.
Śmigłowce AW101 Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej RP wyposażone są w najnowocześniejsze systemy misji, w tym autopilot z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz kompleksowy zestaw samoobrony - pasywnej i aktywnej. Ponadto AW101 są wyposażone w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, obserwacyjną głowicę elektrooptyczną i transponder trybu S. Śmigłowce są również wyposażone w pokładowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm. Dodatkowo zamontowano reflektor poszukiwawczy tzw. szperacz, a światła do lotów w szyku zapewnią dobrą widoczność w każdych warunkach pogodowych. Wyposażenie śmigłowców zostało zoptymalizowane pod kątem ratownictwa medycznego, w tym uwzględniono dwie wciągarki i hak ładunkowy. Ponadto AW101 zostały wyposażone w system pływaków awaryjnych i tratwy ratunkowe oraz zestaw do przetrwania w niskich temperaturach.
W ramach zdolności ZOP, polskie AW101 wyposażone są m.in. w sonar, aktywne i pasywne boje sonarowe oraz odpowiedni systemem przetwarzania danych.
PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą umowy i w znacznym stopniu brał udział w pracach produkcyjnych dostarczając niemal kompletne struktury płatowca. Natomiast Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL-1) i Politechnika Gdańska stały się głównymi beneficjentami umowy offsetowej. Program ten stanowi wyraźny przykład udanej współpracy pomiędzy zakładami produkcyjnymi oraz wymiany specjalistycznej wiedzy rozlokowanej w trzech krajach: w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, jednocześnie angażując użytkownika końcowego tych śmigłowców, aby zapewnić przepływ informacji i spełniać jego wymagania.
– Potężne śmigłowce AW101 Marynarki Wojennej RP zwiększą bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim. PZL-Świdnik jako główny wykonawca umowy z dumą odegrał kluczową rolę w tym programie, dzięki któremu Polska, po Włoszech i Wielkiej Brytanii, stała się trzecim krajem NATO użytkującym tę odnoszącą sukcesy platformę, a jednocześnie nasz kraj, poprzez PZL-Świdnik, został zaangażowany pod względem przemysłowym. PZL-Świdnik wyprodukował znaczną część struktur płatowca tych śmigłowców - nie tylko na potrzeby polskiego programu, ale także produkuje je dla innych odbiorców na świecie. Dla nas, zarządu i wszystkich pracowników PZL-Świdnik kierowanie tym programem było ogromną satysfakcją i teraz z zaangażowaniem będziemy wspierać ich użytkowanie – mówi Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.
- Zielone światło dla dworca metropolitalnego. Jest pozwolenie na użytkowanie. Zdjęcia
- Zima nie brała jeńców w weekend! Zobacz jak lublinianie walczyli ze śniegiem. Zdjęcia
- Prawie 5 mln zł na żużlowy Motor z miejskiej kasy? Taki pomysł mają radni z PiS
- Przez ulice Lublina tłumnie przeszedł Orszak Świętego Mikołajka. Zdjęcia
- MotoMikołaje obdarowały dzieci prezentami. Zobacz zdjęcia
- Ciepło, przytulnie bezpiecznie. W Zamościu otwarto miejsce schronienia dla uchodźców
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?