Z Lublina do Warszawy w 1,5 godz. Jest kasa na remont torów

Marcin Koziestański
archiwum
Pociągi na trasie Lublin - Warszawa pojadą z prędkością 160km/h. PKP za 3 mld zł zmodernizuje tory. Prace mają się skończyć w 2017 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do 2023 roku przeznaczą ponad 50 mld zł na inwestycje kolejowe - podała w środę spółka. W bieżącym roku PLK ogłosi przetargi o łącznej wartości 11 mld zł, z czego 3 mld zł przeznaczy na modernizacje linii Lublin - Warszawa.

Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP PLK podkreśla, że modernizacja trasy z Lublina do stolicy jest jedną z najważniejszych inwestycji w programie na wykorzystanie funduszy UE z perspektywy finansowej na lata 2014-23.

- Obecnie przygotowywana jest dokumentacja modernizacji linii. Projekty wykonawcze będą gotowe w październiku, ale najprawdopodobniej otrzymamy je nieco przed czasem. Na ich podstawie wydane zostaną odpowiednie pozwolenia na budowę - informuje Dutkiewicz.

Do końca bieżącego roku ogłoszony ma być przetarg na modernizacje trasy. Rozpoczęcie prac zaplanowano na 2016 rok. Potrwają prawdopodobnie kilkanaście miesięcy.

Modernizacja pozwoli skrócić czas podróży z Lublina do stolicy do około półtorej godziny. Maksymalna prędkość pociągów na trasie wzrośnie ze 120 km/h do 160 km/h. Koszt modernizacji całej trasy wyniesie około 3 mld zł.

W związku z planowaną modernizacją spodziewane są utrudnienia w ruchu pociągów osobowych i towarowych. Modernizowane tory będą stopniowo wyłączane z ruchu, zostanie wprowadzony ruch wahadłowy pociągów osobowych.

PLK przygotowuje trasy objazdowe dla pociągów towarowych. Szczegółową organizację ruchu spółka przedstawi po podpisaniu umów z wykonawcami. Jeden z najkrótszych objazdów prowadzić będzie z Lublina do Łukowa, a dalej przez Siedlce, Mińsk Mazowiecki, aż do stolicy. W tym celu przeprowadzone zostały remonty i modernizacje linii kolejowej na trasie między Lublinem a Łukowem. Koszty inwestycji przekroczyły ponad 90 mln złotych.

- Inwestycja na trasie Lublin - Warszawa zakłada zmodernizowanie mostów i przepustów, powstanie nowych przejść podziemnych i przejazdów kolejowych, niektóre z nich zostaną zastąpione wiaduktami. Powstanie też kilka nowych przystanków - mówi Dutkiewicz.

Jednym z nich ma być przystanek Lublin-Zachód. - Będzie miał jeden peron z zadaszeniem i przejście podziemne pod torami. Zostanie wyposażony w windę dla osób niepełnosprawnych. Dokładną lokalizacje ustalamy z samorządem - dodaje rzecznik PKP. Koszt budowy tego przystanku wyniesie 1-2 mln zł.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 42

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
LesH

odległości kolejowej Lublin-Warszawa Centralna? To by dopiero pokazało, z jaką 'zawrotną prędkością' będzie pokonywał tę trasę super-hiper-owski DART w 2 godziny i 22 minuty...

P
Paweł

Już dawno wyliczono, że kolej powyżej 300 km/h jest nieopłacalna i poza Japończykami nikt linii kolei magnetycznej nie będzie budował (Chińczycy mają 30-kilometrową linię na lotnisko i tyle), bo taka linia jest mniej więcej 15x droższa niż linia na 300 km/h - i tu nie ma żadnej przesady, dosłownie 15x droższa. To jest tylko i wyłącznie pokazówka, w wielu krajach mają tabor i linie na 350 km/h, ale jeżdżą max. 300, bo po prostu wyżej konsumpcja prądu wzrasta drastycznie i to nie ma sensu. Japończycy też skończą na tej jednej linii, która będzie pokazem ich siły gospodarczej, ale więcej budować nie będą. Wystarczy wspomnieć, że to z Niemiec pochodzi większość technologii kolei magnetycznej, ale oni poza liniami testowymi nie zamierzają w tej technologii budować, bo najzwyczajniej w świecie jest to marnowanie pieniędzy. A tak naprawdę kolej na 160 km/h już wygrywa czasowo z równolegle biegnącą autostradą i moim zdaniem na polskie warunki wystarczy - do tego 200 km/h na najważniejszych liniach i jest super kolej. Wyżej to już niewielkie oszczędności czasowe kosztem o wiele większych nakładów finansowych.

P
Paweł

Dokładnie. Ludzie nie zdają sobie sprawy, że największy "skok" w cenach zarówno pociągów, jak i infrastruktury kolejowej jest właśnie między 160 a 200 km/h.

e
ewa r.

- Duda wam zapewni nawet wcześniejszy termin ukończenia tej expressowki kolejowej. Wszystkie glosy na dude i na jesieni na Jarosława Polskę zbaw.!!!!

E
Emi

Odpowiedź: 170 mld zł!!! Obecnie dojazd że stacji Lublin do Warszawy Wsch. zajmuje 2 godz. i 5 minut.

M
M

A Japończycy testują sobie MAGLEV z Vmax 600 km/h... do realizacji w ciągu dekady kilkaset km. Prędzej Chińczycy wybudują szybkie koleje w Afryce niż my tutaj zobaczymy coś, co jeździ powyżej 200.
Jaki kraj taka kolej.

O
Ość

Zapewne, lepiej by było 200... ale o wiele, wiele - drożej. Bo dla 200 to trzeba właściwie budować od nowa. Zlikwidować WSZYSTKIE przejazdy drogowe, stawiać wiadukty, łagodzić łuki, modyfikować nachylenia i skosy torowisk, wzmacniać nasypy, przebudowywać odwodnienia (szyny i tak trzeba będzie wymieniać na cięższe i bezstykowe), całkowicie wymieniać infrastrukturę - chodzi o sterowanie ruchem, utrzymanie bezpieczeństwa ruchu, także systemy zasilające na dostosowane do koniecznych sporo większych mocy przesyłowych, przebudowywać zwrotnice i węzły przystacyjne - i cały szereg innych prac. Naprawdę, bardzo duży zakres... Proszę zauważyć, że dopiero od niedawna najnowocześniejsza linia kolejowa w Polsce, czyli CMK, otrzymała certyfikat Vekspl. 200 km/godz, a przecież trasy z Lublina do Warszawy, zwłaszcza od Dęblina do, bodajże Otwocka - nie sposób porównać do CMK. Na odcinku Pilawa-Otwock to niemalże już trzeci świat... (stąd moja kąśliwa uwaga w poście poniżej o byłym DOKP Mazowsze). Na niektórych odcinkach (Sadurki, Nałęczów) też i u nas jest obecnie - bardzo kiepsko...
Jeśli chodzi o czas przejazdu - to nie tyle prędkość chwilowa ma największy wpływ, a tzw prędkość eksploatacyjna na całym odcinku. Chodzi o to, żeby ją utrzymać w granicach niechby nawet i tych 160 km/godz na co najmniej 80% długości trasy. O to główny bój się toczy... następnym, poważnym problemem będzie dojazd i przejazd przez węzeł Warszawy Wschodniej - mniej więcej od Warszawy-Gocławek pociąg zaczyna się tam wlec niczym taradejka.
Trzy lata wydaje się terminem bardzo napiętym... Zobaczymy.

t
techno-wiking

Mam nadzieje że ta inwestycja o ile będzie zrealizowana utworzy nowe miejsca pracy. Bo jest to jeden z najciekawszych projektów na Lubelszczyźnie, nie będę już wspominał tutaj jakie zalety ma kolej i o ile wygodniej jest podróżować pociągiem. Ale realizując takie inwestycje powinno się też zadbać o nowe miejsca pracy. Są to pieniądze z funduszy UE więc uważam że w ramach takiej inwestycji należy dać szansę młodym inżynierom i pracownikom, aby doskonalili swoje doświadczenie.

t
techno-wiking

Dużo hałasu a po wyborach cisza.

o
o.Truflik

Mogłoby być nawet sporo szybciej, gdyby składy nie zatrzymywały się w jakże ważnych dla krajowego transportu metropoliach jak Nałęczów, Puławy czy Pilawa...

K
Kolejarz

To zdecyduj się, albo super, albo kompletne wyrzucanie pieniędzy w błoto.

b
bezrobotny

Super! Będę mógł za 3 lata jeździć pociągiem do roboty w wawce bo w tym Lublinie to pożal się boże nic nie ma.

G
Gość

Teraz będzie tak samo

e
emi

Wyszukajcie sobie artykuły z lat 2007, 2008. Wtedy tytuły głosiły: "już za rok do Warszawy w 1,5 godziny", albo" jest szansa , że już za rok pojedziemy szybciej koleją" i takie inne.

x
xor

Może i nie na całej trasie pociąg będzie jechał 160, ale na znacznej części. Na pozostałych odcinkach tez niekoniecznie powoli, nawet te 120 to już prędkość. Na ekspresówce za to będziesz miał maksymalnie 120+odcinkowe ograniczenia i też nie pociśniesz - przynajmniej teoretycznie. Nie każdy ma samochód, a busem pojedziesz jeszcze wolniej. Więc nie narzekaj.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3