Zegar tyka. Do końca roku w Lublinie muszą powstać 192 gniazdka dla samochodów elektrycznych

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
archiwum
Na razie jest ich tylko 18, a na koniec tego roku w Lublinie musi być 210 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Zegar elektromobilności dla ratusza właśnie zaczął tykać.

Ustawa o elektromobilności ma za zadanie wymusić w Polsce rozwój branży samochodów elektrycznych. Problem w tym, że bez odpowiedniej infrastruktury, czyli np. punktów ładowania samochodów, elektryków na ulicach nie będzie przybywać w odpowiednio szybkim tempie.

Według Licznika Elektromobilności stworzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w całym kraju jest 8225 samochodów elektrycznych, a stacji zaledwie 972.

Ustawa jasno wskazuje, ile takich ładowarek ma stanąć w danym mieście. Ich liczba uzależniona jest od liczby elektrycznych samochodów zarejestrowanych w mieście.

- Na terenie Lublina zarejestrowanych 118 pojazdów napędzanych energią elektryczną. W tym 17 trolejbusów, dwa samochody specjalne, 60 samochodów osobowych, cztery samochody ciężarowe, 25 motorowerów, pięć motocykli, jeden autobus i cztery samochody należące do kategorii "inne" – wylicza Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza.

Ich właściciele mają do dyspozycji w Lublinie osiem ogólnodostępnych stacji wyposażonych w 18 punktów ładowania.

Ustawa nakazuje władzom miast, aby do końca tego roku powstały kolejne w określonej liczbie. - Zaplanowana jest już budowa kolejnych 13 ogólnodostępnych stacji ładowania, wyposażonych w 26 punktów ładowania – dodaje Jędrek i wyjaśnia: - Minimalna liczba punktów, zainstalowanych do dnia 31 grudnia 2020 r. w ogólnodostępnych stacjach ładowania, wynikająca z ustawy, wynosi dla Lublina 210.

Na pewno pomocny w realizacji tych planów nie będzie Zarząd Transportu Miejskiego. Jeszcze w ubiegłym roku zamówił 20 autobusów elektrycznych (od Solarisa) wraz z niezbędną infrastrukturą. Mają to być np. cztery ładowarki. Ale Monika Fisz w ZTM informuje, że z urządzeń nie będą mogli korzystać właściciele prywatnych elektryków. – Ponieważ urządzenia będą dostosowane do ładowania autobusów – wyjaśnia.

Jak ratusz ma zamiar poradzić sobie z tymi wyśrubowanymi normami? Współpracuje z wielkimi firmami energetycznymi PGE Dystrybucja i PGE Nowa Energia. - Tak, żeby brakujące punkty ładowania zostały wybudowane w ustawowym terminie – mówi Jędrek.

Dodatkowo miasto wspiera projekt ładowarek zintegrowanych ze słupami oświetleniowymi. Pracują nad nim Politechnika Lubelska i PGE Dystrybucja.

- Realizowane stacje ładowania umożliwiają dwukierunkowy transfer energii pomiędzy siecią elektroenergetyczną a akumulatorami pojazdów elektrycznych. Transfer w kierunku akumulatorów służy ich ładowaniu, natomiast transfer w kierunku przeciwnym może być realizowany przez operatora w celu wykorzystania akumulatorów jako awaryjnych zasobników energii – czytamy na stronie internetowej projektu.

Czytaj także

Złodzieje zmieniają taktykę. Częściej kradną luksusowe auta.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

e
elektryczny
20 stycznia, 22:13, Z koleś z podwórka:

Najpierw trzeba przewietrzyć Ratusz

ale do tego trzeba użyć preparatu na owady

K
Kokos
20 stycznia, 22:05, Gość:

Koszt większy od tankowania i jazdy dieslem

Takich to najbardziej oburza możliwość jazdy rowerem - bo ONI nie płacą za benzynę i ropę. I ONI czują się bogami. I ONI nie ustępują mamuleńkom z wózkami pętającymi się po drogach dla rowerów.

K
Kokos

A co z parkingami dla skuterów elektrycznych z niewyjmowalną baterią?

t
tesla man

a czy na parkingu ratuszowym też będzie można podładować elektryka? Jest przecież tam tak dużo miejsc.

G
Gość

Poje8ani

J
Ja

Samochody elektryczne nigdy nie wyprą spalinowych. Nie ma możliwości przesyłu i zmagazynowanoa takiej ilości energii na świecie...

Ps. Może niech zakupią kilkadziesiąt rozgałęziaczy i będzie po sprawie?

Z
Z koleś z podwórka

Najpierw trzeba przewietrzyć Ratusz

G
Gość

Koszt większy od tankowania i jazdy dieslem

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3