W okolicy Parku JPII w ramach inwestycji powstać mają dwa budynki: 5-kondygnacyjny garaż na 170 miejsc parkingowych oraz 4-kondygnacyjny obiekt usługowy: garażowanie z wypożyczalnią rowerów, hulajnóg i innego sprzętu kołowego oraz obsługę serwisową tych środków komunikacji (naprawa, wulkanizacja, diagnostyka, sklep motoryzacyjny).
Za inwestycją, o której mowa, stoi spółka Global Rent, która pozwolenie na budowę ma w ręku już od dwóch lat. Zdaniem ratusza projekt był zgodny z przepisami obowiązującego tam miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz spełniał wymogi formalne regulowane przepisami prawa, a procedura wydawania pozwoleń na budowę nie jest uznaniowa.
Dwa tygodnie temu (25 października) przeciwko inwestycji zaprotestowali mieszkańcy Czubów organizując z tej okazji spacer. Ich wątpliwości wzbudził fakt, czy tego typu inwestycja może powstać akurat w tym miejscu. Ze swoimi uwagami zwrócili się do Fundacji Wolności, a ta stanęła po ich stronie. Wątpliwości dotyczą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
– Po pierwsze plan miejscowy na poszczególnych rysunkach w różny sposób przedstawia przebieg strefy ESOCH, która jest wyłączona z zabudowy. Po drugie czytając cały plan miejscowy mamy poważne wątpliwości czy lokalizacja w tym miejscu budynku usługowego jest możliwa – mówi Krzysztof Kowalik z Fundacji Wolności.
- Budynki wraz z towarzyszącym zagospodarowaniem zostały zaprojektowane na terenie, który miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przeznacza pod takie inwestycje - odpowiada Joanna Stryczewska z biura prasowego ratusza.
Ale to nie wszystko. Analiza dokumentacji środowiskowej przez Fundację Wolności wskazała różnice z tym, co zawiera projekt budowlany.
– W dokumentacji środowiskowej nie ma mowy o windzie samochodowej, natomiast w pozwoleniu na budowie już jest. Oczywiście nie jest tak, że windy mają znaczny wpływ na środowisko. Tutaj mowa jednak o dość specyficznej sytuacji, gdy jedna winda ma obsługiwać kilka kondygnacji i setkę aut– mówi Krzysztof Kowalik.
Fundacja Wolności przekonuje, że zastosowanie takiego rozwiązania może generować zatory, które zwiększą oddziaływania akustyczne obiektu. To z kolej może wpłynąć na przekroczenie norm hałasu w najbliższym otoczeniu.
- Z tej perspektywy winda i jej wpływ klimat akustyczny powinny być uwzględnione w dokumentacji środowiskowej. A tego zabrakło – wskazuje fundacja.
Ale i tu miasto przedstawia kontrargument. - Kwestia realizacji wind samochodowych była już rozpatrywana przed wydaniem pozwolenia na budowę w oparciu o złożone przez inwestora projekty budowlane. Nie ma konieczności zmiany decyzji środowiskowej, ponieważ samo wprowadzenie komunikacji pionowej dla samochodów osobowych wewnątrz budynku wielopoziomowego garażu nie prowadzi do zmiany warunków określonych w wydanej decyzji - wskazuje Joanna Stryczewska
.
Powyższe zastrzeżenia spowodowały, że FW skierowała dwa pisma: jedno do prezydenta miasta, drugie do wojewody. Krzysztofowi Żukowi fundacja sygnalizuje konieczność wznowienia postępowania środowiskowego, gdzie trzeba m.in. wyjaśnić czy winda wpłynie na zwiększenie hałasu. Z kolei w piśmie do Lecha Sprawki FW zwraca uwagę na niezgodności pomiędzy pozwoleniem na budowę z planem miejscowym.
- Dostojna jubilatka z Wierzbicy skończyła 100 lat
- Buspasy i zmiany na skrzyżowaniach. Przygotowania do otwarcia Dworca Lublin. Zdjęcia
- Giełda staroci na placu Zamkowym w Lublinie znów przyciągnęła tłumy [ZDJĘCIA]
- Ogród Botaniczny zmienił się w Park Iluminacji. Zobacz zdjęcia
- Chełm. To była udana akcja "Drzewko za surowce wtórne". Zdjęcia
- Zamek Kamieniec pobudza wyobraźnię. Warto wyruszyć tam także jesienią
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?