Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelska komunikacja miejska stawia na "zielony napęd"

Jakub Sarek
Jakub Sarek
W taborze lubelskiej komunikacji miejskiej znajduje się obecnie 99 trolejbusów i 33 autobusy elektryczne
W taborze lubelskiej komunikacji miejskiej znajduje się obecnie 99 trolejbusów i 33 autobusy elektryczne Urząd Miasta Lublin
Ponad 30 proc. autobusów komunikacji miejskiej w Lublinie stanowią pojazdy ekologiczne. Zauważyły to Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych i Polityka Insight, która w stworzonym przez siebie „Rankingu miast zrównoważonej mobilności” przyznały Koziemu Grodowi drugie miejsce w kategorii „transport zbiorowy”.

Przy przygotowywaniu rankingu FPPE i Polityka Insight wzięły pod uwagę działania 37 największych polskich miast w walce ze smogiem, długofalowe podejście do problemu emisji z transportu i edukowanie mieszkanek oraz mieszkańców w tym zakresie. Na bazie informacji zebranych po korespondencji z urzędami miast, analizie statystyk publicznych oraz danych organów centralnych wskazano najwyżej ocenione miasta w sześciu kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu, mobilność indywidualna, transport zbiorowy, pojazdy miejskie i komunalne, infrastruktura, regulacje i polityki.

Lublin uplasował się na drugim miejscu w kategorii transport zbiorowy. Stolicę woj. lubelskiego doceniono za użytkowanie trolejbusów w komunikacji miejskiej i dynamiczną rozbudowę buspasów w latach 2020-2021.

- Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34 proc. – to blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych - wyjaśnia Justyna Góźdź biura prasowego ratusza.

I dodaje, że inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30-procentowy próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie.

- Dla porównania w skali Polski, ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie tego progu do 2028 r. W Lublinie z roku na rok ta proporcja znacząco wzrasta - wskazuje Góźdź.

Niebawem w zajezdniach MPK pojawi się siedem nowych elektrycznych autobusów przegubowych. Aktualnie przechodzą one odbiory.

- Po zakończeniu procedury, zarejestrowaniu i przygotowaniu do eksploatacji zostaną skierowane do obsługi liniowej - wyjaśnia Góźdź.

W sierpniu 2023 r. na ulice Lublina wyjedzie z kolei autobus wodorowy.

Będzie to 12-metrowy pojazd, która ma przewozić maksymalnie 85 pasażerów. Autobus ma być klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Jego zakup kosztował miasto 3,7 mln zł brutto.

- Stawiamy sobie bardzo wysokie cele dotyczące rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta strategia rozwoju elektromobilności oraz realizowane inwestycje w tym obszarze. Otrzymane wyróżnienie potwierdza słuszność naszych działań i stanowi odpowiedź na oczekiwania i wyzwania XXI wieku, czyli dbałość o środowisko naturalne i stosowanie technologii opartych na ekologicznych rozwiązaniach – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

W skład lubelskiego taboru wchodzi obecnie 99 trolejbusów i 33 autobusy elektryczne o długości 12 metrów. W przyszłości ma się on jeszcze powiększyć.

- W nowej perspektywie unijnej przewidziany jest dalszy rozwój elektromobilności. W planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych - zapowiada Góźdź.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski