Przy przygotowywaniu rankingu FPPE i Polityka Insight wzięły pod uwagę działania 37 największych polskich miast w walce ze smogiem, długofalowe podejście do problemu emisji z transportu i edukowanie mieszkanek oraz mieszkańców w tym zakresie. Na bazie informacji zebranych po korespondencji z urzędami miast, analizie statystyk publicznych oraz danych organów centralnych wskazano najwyżej ocenione miasta w sześciu kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu, mobilność indywidualna, transport zbiorowy, pojazdy miejskie i komunalne, infrastruktura, regulacje i polityki.
Lublin uplasował się na drugim miejscu w kategorii transport zbiorowy. Stolicę woj. lubelskiego doceniono za użytkowanie trolejbusów w komunikacji miejskiej i dynamiczną rozbudowę buspasów w latach 2020-2021.
- Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34 proc. – to blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych - wyjaśnia Justyna Góźdź biura prasowego ratusza.
I dodaje, że inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30-procentowy próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie.
- Dla porównania w skali Polski, ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie tego progu do 2028 r. W Lublinie z roku na rok ta proporcja znacząco wzrasta - wskazuje Góźdź.
Niebawem w zajezdniach MPK pojawi się siedem nowych elektrycznych autobusów przegubowych. Aktualnie przechodzą one odbiory.
- Po zakończeniu procedury, zarejestrowaniu i przygotowaniu do eksploatacji zostaną skierowane do obsługi liniowej - wyjaśnia Góźdź.
W sierpniu 2023 r. na ulice Lublina wyjedzie z kolei autobus wodorowy.
Będzie to 12-metrowy pojazd, która ma przewozić maksymalnie 85 pasażerów. Autobus ma być klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Jego zakup kosztował miasto 3,7 mln zł brutto.
- Stawiamy sobie bardzo wysokie cele dotyczące rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta strategia rozwoju elektromobilności oraz realizowane inwestycje w tym obszarze. Otrzymane wyróżnienie potwierdza słuszność naszych działań i stanowi odpowiedź na oczekiwania i wyzwania XXI wieku, czyli dbałość o środowisko naturalne i stosowanie technologii opartych na ekologicznych rozwiązaniach – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
W skład lubelskiego taboru wchodzi obecnie 99 trolejbusów i 33 autobusy elektryczne o długości 12 metrów. W przyszłości ma się on jeszcze powiększyć.
- W nowej perspektywie unijnej przewidziany jest dalszy rozwój elektromobilności. W planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych - zapowiada Góźdź.
- W deszczu też mieli "Chęć na pięć". Zobacz uczestników biegu ulicami Lublina
- "W blasku nocy" rozbłysły w Lublinie największe gwiazdy. Zdjęcia
- W Lublinie odbył się Festiwal jadła, piwa kraftowego i cydru. Zobacz zdjęcia
- Trwa budowa obwodnicy Nałęczowa. Jak wygląda postęp prac? Zobacz zdjęcia z drona
- Na pl. Litewskim pojawił się nosorożec Rogatek. Zobacz zdjęcia
- Noc Świętojańska i „Dziejba Leśna” w zamojskim Parku Miejskim
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?