Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto Lublin głębiej sięga do portfela. Skorzystają na tym miłośnicy jednośladów oraz pasażerowie komunikacji miejskiej

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Małgorzata Genca/archiwum
W czerwcu mogą ruszyć uliczne wypożyczalnie miejskich rowerów. Miasto dołożyło pieniędzy aby rozstrzygnąć przetarg na obsługę Lubelskiego Roweru Miejskiego. Łącznie chodzi o 2 mln zł, z czego 700 tys. zł w tym roku. Dodatkowy ponad milion złotych trafi na kupno siedmiu autobusów elektrycznych.

Zmiany w budżecie Lublina na 2021 r. Dwie z nich umożliwią rozstrzygnięcie trwających przetargów. Chodzi o obsługę systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego oraz kupno nowych autobusów elektrycznych dla komunikacji miejskiej.

Miastu do rozstrzygnięcia przetargu na obsługi LRM brakowało ok. 2 mln zł. Ratusz na funkcjonowanie systemu w ciągu najbliższych dwóch lat przeznaczył pierwotnie 5,5 mln zł. Jedyny zainteresowany kontraktem – firma Nextbike – chce za to 7,5 mln zł. To już drugi przetarg na „rower miejski”. W pierwszym nie było chętnych do świadczenie tej usługi.

- Wstydem jest, że do tej pory nie działa miejski rower w Lublinie. Nie dopracowaliście procedur – wytyka Eugeniusz Bielak, radny PiS.

W budżecie Lublina na 2021 r. ratusz zwiększył o 700 tys. zł pulę środków na Lubelski Rower Miejski. Pozostałe 1,3 mln zł zostało natomiast ujęte - w Wieloletniej Prognozie Finansowej – do wydania w 2022 r.

- Potrzebujemy tej kwoty do rozstrzygnięcia przetargu – mówi Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

System ulicznych wypożyczalni będzie mógł wystartować jeszcze przed wakacjami. I w jego funkcjonowaniu nastąpią rewolucyjne zmiany. M.in. mają się pojawić tzw. stacje pasywne (oznacza to, że rowery nie będą musiały być wyposażone w elektrozamki). Zmienić ma się system płatności za wypożyczenie roweru. Mają pojawić się abonamenty. Proponowane są trzy rodzaje, np. miesięczny w cenie 20 zł, który pozwoli korzystać z jednośladów przez 25 godzin (naliczanie minutowe). Pozostali będą płacić 1 zł za pierwsze 30 minut jazdy (zniknie 20 darmowych minut) i za kolejne pół godziny – 50 gr. Każda następna rozpoczęta godzina to wydatek 1 zł.

Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok. Przy czym w okresie zimowym (1 listopada do 1 kwietnia) w ruchu będzie ich 210.

Radni dołożyli też prawie 1,2 mln zł na kupno siedmiu autobusów elektrycznych. Tyle brakuje do rozstrzygnięcia przetargu na dostawę tych pojazdów. ZTM przeznaczył na ten cel 21,6 mln zł. Solaris, który złożył najtańszą ofertę oczekuje za nie 22,8 mln zł. Mają to być pojazdy „mega”, czyli przegubowe, każdy pomieści nawet 120 pasażerów. ZTM chce, aby cała partia nowych autobusów została dostarczona do końca maja 2023 r.

Za zmianami w budżecie Lublina na 2021 opowiedziało się 21 radnych, jeden był przeciwko, a dziewięciu wstrzymało się od głosu.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski