Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strefa Płatnego Parkowania w Lublinie. Nasze auta zeskanuje system e-kontroli

Jakub Sarek
To będzie rewolucyjna zmiana w lubelskiej Strefie Płatnego Parkowania. Najpóźniej w listopadzie pojawią się dwa auta wyposażone w system e-kontroli, służący do skanowania tablic rejestracyjnych.

11 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjnie w Lublinie przejmie pieczę nad całą Strefą Płatnego Parkowania. Spółka ogłosiła właśnie przetarg na dostawę w formie dzierżawy 175 parkomatów, ich montaż oraz zaprogramowanie, a także dostawę do systemu obsługi SPP.

- Wyłoniona w przetargu firma będzie wymieniać parkomaty sukcesywnie, maksymalnie do 10 sierpnia br. Oznacza to, że przejęcie zarządzaniem całością SPP będzie odbywać się płynnie, bez jakichkolwiek zakłóceń i problemów dla kierowców parkujących w SPP - zapewnia Weronika Opasiak, rzecznik MPK Lublin.

To nie wszystko. Miejska spółka zapowiada, że od 11 maja kierowcy powinni korzystać z nowych aplikacji do płatności za postój.

- W ramach postępowania wyłoniona w przetargu firma, przygotuje też nową stronę internetową, poprzez którą kierowcy będą mogli zakupić abonamenty parkingowe (e-sklep). Przy czym ta funkcja (e-sklep) zostanie wdrożona najpóźniej do 10 listopada - informuje Opasiak.

Najciekawsze na nich czeka jednak od 10 listopada. Wtedy ma zostać wdrożony system skanowania tablic rejestracyjnych pod nazwą "e-kontrola". Zostanie on zainstalowany na dwóch samochodach (MPK ma je zakupić w oddzielnym postępowaniu przetargowym). Dane zeskanowanego przez nie pojazdu będą przesyłane do systemu, który automatycznie sprawdzi, czy została wniesiona opłata za postój w SPP.

- Podczas kontroli samochodu nastąpi skanowanie tablicy rejestracyjnej, ale powstanie też dokumentacja fotograficzna wraz ze współrzędnymi GPS, dzięki którym dokładnie będzie wiadomo, w jakiej lokalizacji znajdował się weryfikowany samochód - podaje Weronika Opasiak.

I dodaje:

- Zaletą tego typu rozwiązania jest podwojona częstotliwość kontroli, monitoring strefy parkowania oraz mniej błędów i reklamacji.

W przypadku braku biletu parkingowego kierowca otrzyma wezwanie do zapłaty tzw. opłaty dodatkowej, które przyniesie mu do domu listonosz. Przypomnijmy, że od stycznia wynosi ona 200 zł (wcześniej 100 zł). Z kolei za przekroczenie opłaconego czasu postoju w SPP płacimy od początku roku 100 zł (przed zmianami 50 zł).

To nie wszystko. Miejska spółka zapowiada, że od 11 maja kierowcy powinni korzystać z nowych aplikacji do płatności za postój.

- W ramach postępowania wyłoniona w przetargu firma, przygotuje też nową stronę internetową, poprzez którą kierowcy będą mogli zakupić abonamenty parkingowe (e-sklep). Przy czym ta funkcja (e-sklep) zostanie wdrożona najpóźniej do 10 listopada - informuje Opasiak.

MPK ma obsługiwać całą Strefę Płatnego Parkowania do maja 2032 r.

- Mamy wieloletnie doświadczenie w tym zakresie oraz możliwości w postaci zasobów kadrowych i organizacyjnych. Przypomnę, że Spółka od czerwca 2021 r. zarządzała podstrefą D, natomiast pierwsze kroki przy obsłudze SPP stawiała najpierw, w latach 2012-2016, w konsorcjum ze spółką City Parking Group, a potem do końca marca 2020 r., jako podwykonawca - przypomina Opasiak.

Jak wyjaśnia ratusz, wynagrodzenie za realizację przedmiotu umowy ustalono w wysokości stanowiącej 34 proc. prowizji od wartości przychodów z opłat parkingowych (bilety, aplikacje mobilne oraz abonamenty ogólnodostępne).

Kontrakt na administrowanie całością strefy w trybie z wolnej ręki („in-house”), czyli bez typowego postępowania przetargowego. Taki sposób dopuszcza Ustawa-prawo zamówień publicznych.

- Powierzenie prowadzenia SPP w całości MPK Lublin pozwoli na pozostawianie dochodów z tego tytułu w strukturze finansów miasta - uzasadniał taki krok w lutym Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

SPP w Lublinie dzieli się na trzy podstrefy.

- Do czasu przejęcia SPP w całości przez miejską spółkę, operatorami pozostają nadal City Parking Group S.A – podstrefa A, B i część C (dawna podstrefa C) oraz MPK Lublin – część podstrefy C (dawna podstrefa D). Z wykonawcami podpisano aneksy przedłużające obowiązujące umowy o trzy miesiące, czyli do 10 maja - tłumaczyła w lutym Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

W lubelskiej SPP wydzielono ok. 2740 miejsc postojowych. Godzina parkowania - w zależności od strefy - kosztuje od 2,30 do 4,50 zł. W 2023 r. wpływy ze strefy płatnego parkowania wyniosły 13,1 mln zł.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski