Tarcza antykryzysowa w praktyce. Urzędnicy zbyt wolno rozdzielają wsparcie? - To trudne zadanie - odpowiadają

Piotr Nowak
Piotr Nowak
Według danych MUP, pod koniec kwietnia w Lublinie bez pracy było 9859 osób. To blisko 500 osób więcej, niż miesiąc temu, ale o 100 mniej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Małgorzata Genca
- Mój wniosek nadal pozostaje nierozpatrzony - skarży się część przedsiębiorców. - Około 90 procent wniosków zawiera błędy - odpowiadają urzędnicy. W ramach tarczy antykryzysowej właściciele firm w Lublinie otrzymali już ponad 14 mln zł.

W ramach tarczy antykryzysowej przedsiębiorcy, pracodawcy i organizacje pozarządowe mogą ubiegać się o pożyczki, dofinansowanie do zatrudnienia i prowadzonej działalności. Okazuje się, że coś, co pięknie wygląda na papierze, w praktyce budzi złość części przedsiębiorców.

- Nikt nie jest w stanie odpowiedzieć na moje pytania o to, czy i kiedy dostanę pożyczkę. Nie wiem nawet czy dobrze wypełniłem druki

- skarży się właściciel firmy informatycznej w Lublinie. - W urzędach nie pracują fachowcy. Za to pracują osoby wychowane w takim przeświadczeniu, że przedsiębiorca chce oszukać. Niestety problemy w urzędach sprawiają, że pracodawcy i pracownicy mają kłopoty - mówi Mirosława Gałan, kanclerz lubelskiej loży BCC.

Jednak jest też druga strona medalu. Urzędnicy alarmują, że około 90 proc. wniosków, które wpływa do Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie, zawiera różnego rodzaju błędy. W przypadku stwierdzenia wady, pracownicy pośredniaka kontaktują się telefonicznie z wnioskodawcami i proszą o uzupełnienie dokumentów, dołączenie brakującego formularza lub ponowne przesłanie wniosku.

Czytaj także

- Wolimy na tym etapie poprosić przedsiębiorcę o uzupełnienie niż wydać mu decyzję odmowną. Ale to wymaga czasu potrzebnego na wprowadzenie danych do systemu, przeanalizowanie wniosku pod względem formalnym i merytorycznym, a następnie przekazania go do wypłaty - wyjaśnia Katarzyna Kępa, dyrektor MUP w Lublinie. Dyrektor dodaje, że przy tak dużej ilości wniosków i wpływających uzupełnień, wycofań wniosków już złożonych i przesłania ponownych, urzędnicy zostali postawieni przed trudnym zadaniem.

- Wymaga ono od pracowników urzędu dużego nakładu pracy i wysiłku na wszystkich etapach rozpatrywania wniosku

- zastrzega Katarzyna Kępa.

Przedsiębiorcy już korzystają
Od momentu uruchomienia przez Miejski Urząd Pracy w Lublinie w kwietniu naborów w ramach tarczy antykryzysowej przedsiębiorcy i pracodawcy z terenu miasta skorzystali ze wsparcia na łączną kwotę ponad 14 mln zł. Najczęściej wnioski dotyczą pożyczek z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców.

Czytaj także

Na tarczy antykryzysowej skorzystała pani Renata, która prowadzi przedsiębiorstwo z branży gastronomicznej. Zatrudnia jedną osobę i czworo uczniów. Z powodu epidemii musiała wstrzymać działalność. Do urzędu wnioskowała o 5 tys. zł pożyczki i świadczenie postojowe. - Bardzo sprawnie wszystko poszło. W ciągu dwóch dni pieniążki były na koncie - mówi pani Renata.

O pożyczkę wnioskował też pan Piotr, adwokat z Lublina. Wniosek złożył 21 kwietnia. 9 maja pieniądze były na koncie. - Pani w urzędzie była bardzo miła. Zadzwoniła, wytłumaczyła co należy poprawić we wniosku, bo w międzyczasie była nowelizacja. Rozmawialiśmy 30 minut. Równie dobrze mogła odrzucić wniosek, a tego nie zrobiła - zastrzega pan Piotr.

45 mln zł do rozdania

W kolejce po tarczę antykryzysową są kolejni przedsiębiorcy. Aktualnie lubelski MUP ma na ten cel do dyspozycji ponad 45 mln zł. - Z uwagi na bardzo dużą ilość wpływających wniosków, do dnia 11 maja wpłynęło ich wraz z uzupełnieniami prawie 19 tys., wystąpiliśmy o kolejne środki w ramach rezerwy- informuje Katarzyna Kępa, dyrektor MUP.

Poza dodatkowymi zadaniami związanymi z tzw. tarczą antykryzysową urząd na bieżąco wypłaca zasiłki, stypendia, dodatki aktywizacyjne, dokonuje rejestracji bezrobotnych a także obsługuje pozostałe formy wsparcia, jak np. staże, prace interwencyjne czy dotacje. Zadań jest dużo, dlatego prezydent Lublina przyznał MUP dodatkowych sześć etatów. Z końcem kwietnia dyrekcja podjęła też decyzję o oddelegowaniu pracowników z innych komórek merytorycznych do bieżącej obsługi wniosków. Dzięki temu od początku maja wzrosła liczba dokonanych wypłat osobom uprawnionym w ramach tarczy antykryzysowej i, dla przykładu, w środę dokonano ich ok. 500.

Urząd uruchomił specjalną infolinię dla przedsiębiorców i pracodawców. Poradę mogą oni uzyskać pod numerami tel. 81 466 52 24, 81 466 52 41, 81 466 52 44 i 81 466 52 57. Jest ona czynna od godz. 8 do 15. Wyodrębniono też adres e-mail: tarcza@mup.lublin.pl.

Więcej bezrobotnych
Według danych MUP, pod koniec kwietnia w Lublinie bez pracy było 9859 osób. To blisko 500 osób więcej, niż miesiąc temu, ale o 100 mniej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. GUS podaje, że w marcu 2020 r. stopa bezrobocia w Lublinie kształtowała się na poziomie 5,1 proc., a w województwie lubelskim – 7,6 proc.

Czytaj także

Rząd znosi kolejne ograniczenia.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karina Malońska

Ludzie by chcieli wszystko na już natychmiast a nie zaawsze sie tak da. Ja z poradami ze strony PFR szybko uzupełniłam wniosek i wcale nie czekałam długo

B
Bartek

Mój wniosek, który złożyła za mnie księgowa z https://www.ec-biuro-rachunkowe.pl/ , został rozpatrzony w ciągu tygodnia. Dotyczył umorzenia ZUS'u. Nie wiem, może kilka przypadków na 100 jest dłużej rozpatrywanych? Moim zdaniem urzędnicy w tej kwestii działali bardzo szybko i zapewne mieli lawinę takich wniosków. Z innym rozmów z przedsiębiorcami dowiedziałem się, że mieli podobnie tak jak ja, więc każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie i może dlatego tak u niektórych to się przedłuża i muszą długo czekać na decyzję.

K
Kamilla

To nie jest jakiś wyścig. Tu musi być wszystko dobrze zrobione a wnioski dobrze wypisane. w razie jakiejś wątpliwości można dzwonić na infolinie PFR: 0 800 800 120 Tam bez problemu wszystko nam wyjaśnią.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3