Tarcza antykryzysowa w praktyce. Urzędnicy zbyt wolno rozdzielają wsparcie? - To trudne zadanie - odpowiadają

Piotr Nowak
Piotr Nowak
Według danych MUP, pod koniec kwietnia w Lublinie bez pracy było 9859 osób. To blisko 500 osób więcej, niż miesiąc temu, ale o 100 mniej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Według danych MUP, pod koniec kwietnia w Lublinie bez pracy było 9859 osób. To blisko 500 osób więcej, niż miesiąc temu, ale o 100 mniej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Małgorzata Genca
Udostępnij:
- Mój wniosek nadal pozostaje nierozpatrzony - skarży się część przedsiębiorców. - Około 90 procent wniosków zawiera błędy - odpowiadają urzędnicy. W ramach tarczy antykryzysowej właściciele firm w Lublinie otrzymali już ponad 14 mln zł.

W ramach tarczy antykryzysowej przedsiębiorcy, pracodawcy i organizacje pozarządowe mogą ubiegać się o pożyczki, dofinansowanie do zatrudnienia i prowadzonej działalności. Okazuje się, że coś, co pięknie wygląda na papierze, w praktyce budzi złość części przedsiębiorców.

- Nikt nie jest w stanie odpowiedzieć na moje pytania o to, czy i kiedy dostanę pożyczkę. Nie wiem nawet czy dobrze wypełniłem druki

- skarży się właściciel firmy informatycznej w Lublinie. - W urzędach nie pracują fachowcy. Za to pracują osoby wychowane w takim przeświadczeniu, że przedsiębiorca chce oszukać. Niestety problemy w urzędach sprawiają, że pracodawcy i pracownicy mają kłopoty - mówi Mirosława Gałan, kanclerz lubelskiej loży BCC.

Jednak jest też druga strona medalu. Urzędnicy alarmują, że około 90 proc. wniosków, które wpływa do Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie, zawiera różnego rodzaju błędy. W przypadku stwierdzenia wady, pracownicy pośredniaka kontaktują się telefonicznie z wnioskodawcami i proszą o uzupełnienie dokumentów, dołączenie brakującego formularza lub ponowne przesłanie wniosku.

- Wolimy na tym etapie poprosić przedsiębiorcę o uzupełnienie niż wydać mu decyzję odmowną. Ale to wymaga czasu potrzebnego na wprowadzenie danych do systemu, przeanalizowanie wniosku pod względem formalnym i merytorycznym, a następnie przekazania go do wypłaty - wyjaśnia Katarzyna Kępa, dyrektor MUP w Lublinie. Dyrektor dodaje, że przy tak dużej ilości wniosków i wpływających uzupełnień, wycofań wniosków już złożonych i przesłania ponownych, urzędnicy zostali postawieni przed trudnym zadaniem.

- Wymaga ono od pracowników urzędu dużego nakładu pracy i wysiłku na wszystkich etapach rozpatrywania wniosku

- zastrzega Katarzyna Kępa.

Przedsiębiorcy już korzystają
Od momentu uruchomienia przez Miejski Urząd Pracy w Lublinie w kwietniu naborów w ramach tarczy antykryzysowej przedsiębiorcy i pracodawcy z terenu miasta skorzystali ze wsparcia na łączną kwotę ponad 14 mln zł. Najczęściej wnioski dotyczą pożyczek z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców.

Na tarczy antykryzysowej skorzystała pani Renata, która prowadzi przedsiębiorstwo z branży gastronomicznej. Zatrudnia jedną osobę i czworo uczniów. Z powodu epidemii musiała wstrzymać działalność. Do urzędu wnioskowała o 5 tys. zł pożyczki i świadczenie postojowe. - Bardzo sprawnie wszystko poszło. W ciągu dwóch dni pieniążki były na koncie - mówi pani Renata.

O pożyczkę wnioskował też pan Piotr, adwokat z Lublina. Wniosek złożył 21 kwietnia. 9 maja pieniądze były na koncie. - Pani w urzędzie była bardzo miła. Zadzwoniła, wytłumaczyła co należy poprawić we wniosku, bo w międzyczasie była nowelizacja. Rozmawialiśmy 30 minut. Równie dobrze mogła odrzucić wniosek, a tego nie zrobiła - zastrzega pan Piotr.

45 mln zł do rozdania

W kolejce po tarczę antykryzysową są kolejni przedsiębiorcy. Aktualnie lubelski MUP ma na ten cel do dyspozycji ponad 45 mln zł. - Z uwagi na bardzo dużą ilość wpływających wniosków, do dnia 11 maja wpłynęło ich wraz z uzupełnieniami prawie 19 tys., wystąpiliśmy o kolejne środki w ramach rezerwy- informuje Katarzyna Kępa, dyrektor MUP.

Poza dodatkowymi zadaniami związanymi z tzw. tarczą antykryzysową urząd na bieżąco wypłaca zasiłki, stypendia, dodatki aktywizacyjne, dokonuje rejestracji bezrobotnych a także obsługuje pozostałe formy wsparcia, jak np. staże, prace interwencyjne czy dotacje. Zadań jest dużo, dlatego prezydent Lublina przyznał MUP dodatkowych sześć etatów. Z końcem kwietnia dyrekcja podjęła też decyzję o oddelegowaniu pracowników z innych komórek merytorycznych do bieżącej obsługi wniosków. Dzięki temu od początku maja wzrosła liczba dokonanych wypłat osobom uprawnionym w ramach tarczy antykryzysowej i, dla przykładu, w środę dokonano ich ok. 500.

Urząd uruchomił specjalną infolinię dla przedsiębiorców i pracodawców. Poradę mogą oni uzyskać pod numerami tel. 81 466 52 24, 81 466 52 41, 81 466 52 44 i 81 466 52 57. Jest ona czynna od godz. 8 do 15. Wyodrębniono też adres e-mail: [email protected]

Więcej bezrobotnych
Według danych MUP, pod koniec kwietnia w Lublinie bez pracy było 9859 osób. To blisko 500 osób więcej, niż miesiąc temu, ale o 100 mniej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. GUS podaje, że w marcu 2020 r. stopa bezrobocia w Lublinie kształtowała się na poziomie 5,1 proc., a w województwie lubelskim – 7,6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karina Malońska

Ludzie by chcieli wszystko na już natychmiast a nie zaawsze sie tak da. Ja z poradami ze strony PFR szybko uzupełniłam wniosek i wcale nie czekałam długo

B
Bartek

Mój wniosek, który złożyła za mnie księgowa z https://www.ec-biuro-rachunkowe.pl/ , został rozpatrzony w ciągu tygodnia. Dotyczył umorzenia ZUS'u. Nie wiem, może kilka przypadków na 100 jest dłużej rozpatrywanych? Moim zdaniem urzędnicy w tej kwestii działali bardzo szybko i zapewne mieli lawinę takich wniosków. Z innym rozmów z przedsiębiorcami dowiedziałem się, że mieli podobnie tak jak ja, więc każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie i może dlatego tak u niektórych to się przedłuża i muszą długo czekać na decyzję.

K
Kamilla

To nie jest jakiś wyścig. Tu musi być wszystko dobrze zrobione a wnioski dobrze wypisane. w razie jakiejś wątpliwości można dzwonić na infolinie PFR: 0 800 800 120 Tam bez problemu wszystko nam wyjaśnią.

Przejdź na stronę główną Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie