MKTG SR - pasek na kartach artykułów

26 milionów żeby dworzec kolejowy w Chełmie był jak nowy. Co przebudowa oznacza dla pasażerów? Zobacz wizualizacje

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
26 milionów złotych pochłonie przebudowa dworca PKP w Chełmie. Roboty budowlane potrwają nie dłużej niż 71 tygodnie, czyli mają mieć finał jesienią 2025 r. Prace ruszą jeszcze w lipcu. Dla pasażerów inwestycja oznacza konieczność korzystania z dworca tymczasowego

PKP podpisało właśnie umowę na wykonanie robót przy przebudowie dworca kolejowego w Chełmie. Kontrakt trafił w ręce krakowska firma Texom.

- Koszt przebudowy dworca w Chełmie to 25,99 mln złotych brutto – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami, Biuro Komunikacji Polskie Koleje Państwowe S.A. I przypomina: - Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych i ubiega się o refinansowanie kosztów z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dokumentacja projektowa została dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

PKP na realizację robót daje (tak określają dokumenty przetargowe) 71 tygodni, czyli nieco ponad 16 miesięcy. To oznacza, że roboty budowlane powinny się zakończyć na przełomie października i listopada 2025 r. Później trzeba będzie przeprowadzić jeszcze niezbędne odbiory wykonanych prac i uzyskać pozwolenia na użytkowanie, co może potrwać do końca przyszłego roku.

- Wykonawca powinien przejąć teren prac w lipcu – zapowiada Sarna. I dodaje, że w trakcie przebudowy podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego.

Wież z zegarem

- Nowa bryła dworca będzie geometryczna z dominantą w postaci wieży zegarowej o wysokości prawie 15 metrów. W miejscu wschodniego skrzydła powstanie przeszklona od góry wiata przylegająca do budynku. Zadaszy ona nową część placu dworcowego, na której przewidziano miejsca do odpoczynku dla pasażerów, a także ogródki letnie dla kawiarni czy restauracji – opisuje nowy dworzec Sarna.

Elewacja obiektu będzie wykonana z cegły licowej w kolorze kredowym.

- Jest to nawiązanie do historii miasta, które rozwinęło się dzięki przemysłowi związanemu z wydobyciem i przetwórstwem kredy w latach 20. XX wieku – wyjaśnia Sarna.

Na fasadzie budynku pojawi się zieleń. Na wschodniej i zachodniej ścianie będzie umieszczony winobluszcz.

Hol na dwóch kondygnacjach

Centrum przestrzeni obsługi pasażerów będzie stanowił hol o powierzchni 250 mkw i wysokości dwóch kondygnacji. Hol ma być doświetlony olbrzymim świetlikiem dachowym oraz przeszklonymi witrynami. Posadzka ma być wykonana z płyt granitowych, a ściany wykończone betonem architektonicznym.

- Przy czym na jednej z nich zostanie wyeksponowany i podświetlony, odciśnięty w formie plan miasta w kształcie orła. Jest to nawiązanie do rozbudowy w 20-leciu międzywojennym miasta Chełm o Osiedle „Dyrekcja”. Układ urbanistyczny tej części miejscowości przypominał kształtem zarys orła – uzupełnia Sarna.

Na parterze będą m.in. kasy biletowej, lokale handlowo-usługowe, a po zachodniej stronie holu poczekalnia, toalety i niewielki pasaż handlowy.
Na pierwszym piętrze będą mieściły się przestrzenie biurowe, w tym dla Straży Ochrony Kolei oraz spółek kolejowych, a w podziemiu – zaplecze techniczne budynku.

Obiekt przyjazny

Dworzec po przebudowie będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. M.in. znikną bariery architektoniczne, pojawi się mapą dotykową obiektu oraz oznaczeniami w alfabecie Braille’a, które ułatwią orientację oraz poruszanie się osobom niewidzącym i niedowidzącym.
Zainstalowany zostanie nowoczesny systemy wentylacji i klimatyzacji. Zaprojektowano nową informację głosową oraz systemy bezpieczeństwa, w tym monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. W obiekcie zamontowane zostanie energooszczędne oświetlenie oraz pompy ciepła.

Wokół dworca

Przed fasadą dworca od strony miasta pojawi się kilka miejsc parkingowych, w tym postój kiss&ride. Pod wiatą - po wschodniej stronie budynku – pojawi się 5 stojaków rowerowych oraz strefa odpoczynku z meblami ulicznymi. Ułożona zostanie nowa nawierzchnia.
Po zachodniej stronie dworca zaprojektowano zieloną przestrzeń z trawnikiem i nowymi drzewami (lipa, jarząb) oraz krzewami (forsycja, trzmielina, pięciornik).

Zmiany po 63 latach
Chełmski dworzec wybudowano w 1961 r.

- Po obecnym obiekcie zostanie tylko część piwnic, a budynek zyska nowoczesny i modernistyczny wygląd nawiązujący do charakteru miasta - mówi Sarna.

od 7 lat
Wideo

Wyniki pierwszej tury wyborów we Francji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski