Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobus wodorowy przez ulice mego miasta mknie. Zobacz zdjęcia

Michał Dybaczewski
Michał Dybaczewski
Małgorzata Genca
Małgorzata Genca
Kolejny autobus wodorowy jest już na testach w Lublinie. Pojazd NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy będzie obsługiwał linie 1, 3, 4, 7 oraz 44.
Kolejny autobus wodorowy jest już na testach w Lublinie. Pojazd NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy będzie obsługiwał linie 1, 3, 4, 7 oraz 44. Małgorzata Genca
Lublin rozpoczyna testy kolejnego autobusu wodorowego, które potrwają do 3 lipca. Tym razem pasażerów będzie woził NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Ten ekologiczny pojazd trafi do obsługi linii 1, 3, 4, 7 oraz 44.

– Kolejne testy autobusu zasilanego wodorem umożliwią jego sprawdzenie w warunkach lubelskich oraz zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji. To szczególnie ważne, ponieważ od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską, będąc liderem elektromobilności. Już z końcem wakacji do Lublina trafi pierwszy autobus napędzany wodorem. Jego dostawa zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i mieszkanek – mówi prezydent Lublina, Krzysztof Żuk.

Autobus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. To zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez dwa dni, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut. Autobus jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. NesoBus był już testowany w największych polskich miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni czy Koninie.

– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną - wyjaśnia Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.

NesoBus to kolejny autobus wodorowy, który Lublin będzie sprawdzał w warunkach miejskich. W listopadzie 2022 r. odbyły się testy wodorowca wyprodukowanego przez spółkę ARTHUR BUS w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski