Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lublin stawia na zielony transport i chce zakupić 100 ekologicznych autobusów

Jakub Sarek
Urząd Miasta Lublin
Jeszcze w marcu lubelskie MPK zamierza ogłosić przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych. Koszt tego przedsięwzięcia - 80 mln zł - w całości pokryć ma dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W tym roku komunalna spółka chce też rozpisać przetargi na zakup 50 autobusów hybrydowych i 30 pojazdów zeroemisyjnych.

Jeszcze w marcu lubelskie MPK zamierza ogłosić przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych. Koszt tego przedsięwzięcia - 80 mln zł - w całości pokryć ma dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

- Od 2023 r. Lublin jako pierwsze miasto w Polsce posiada autobus wodorowy - podkreśla Tomasz Fulara, prezes zarządu MPK Lublin.

Niedługo flota takich pojazdów w zasobach komunalnej spółki ma się powiększyć.

- Jeszcze w marcu ogłosimy przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych o długości 12 metrów. Chcemy je pozyskać od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który ma udzielić na ten cel 100-procentowej dotacji - informuje Fulara.

Jak precyzuje Katarzyna Duma, rzecznika prezydenta Lublina, aplikacja MPK do NFOŚiGW przeszła już pozytywną oceną formalną

Wartość przedsięwzięcia to 80 mln zł.

To nie koniec. W miejskich planach na 2024 r. jest także ogłoszenie przetargu na zakup 50 autobusów hybrydowych, które miałyby zastąpić spalinowe pojazdy oraz 30 pojazdów zeroemisyjnych - autobusów elektrycznych i wodorowych.

- Ta setka pojazdów, która w najbliższym czasie powinna zostać przez nabyta, od 2025 r. będzie się pojawiać na ulicach Lublina - zapowiada Fulara.

I dodaje:

- Dzięki inwestycjom w tabor, cztery lata wcześniej niż wymagają tego przepisy ustawowe, nie tylko spełniliśmy, ale przekroczyliśmy o 10 proc. wymagany, 30 proc. próg pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Nie zmienia to faktu, że nadal planujemy systematyczną odnowę taboru. Takie podejście pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji i napraw pojazdów, a przede wszystkim zapewnia utrzymanie standardu i jakości świadczonych usług dla pasażerów.

Aktualnie we flocie komunikacji miejskiej znajduje się 99 trolejbusów, 40 autobusów elektrycznych i wspomniany jeden autobus wodorowy.

Nowości czekają także na cyklistów, którzy korzystają z oferty Lubelskiego Roweru Miejskiego. 21 marca do ich dyspozycji przekazanych zostanie pięć elektrycznych rowerów. W tym sezonie docelowo ma przybyć pięć kolejnych. Użytkownicy mogą je wypożyczać na podobnych zasadach co standardowe jednoślady. To nie wszystko.

- Przygotowujemy się do włączenia w ofertę możliwości wypożyczenia roweru typu cargo. W ramach pilotażu chcemy
sprawdzić, jak te rozwiązania zostaną przyjęte przez mieszkańców i turystów. Pozwoli nam to na
zbadanie potencjału i wyznaczy kierunek działań na kolejny sezon - ocenia Arkadiusz Niezgoda, dyrektor Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski