Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Czujemy się pominięci”. Przez Nowy Świat po kocich łbach

Aleksandra Szymczak
Aleksandra Szymczak
Zdjęcie nadesłane przez czytelnika
„W całej sprawie chodzi tylko o jakieś 170 m kocich łbów, które niszczą nam auta, utrudniają dojazd oraz psują ogólne odczucia mieszkaniowe” mówią mieszkańcy ul. Nowy Świat 30. Z tego krótkiego fragmentu osiedlowej drogi codziennie korzystają setki mieszkańców i rodziców przywożących dzieci do szkoły. Mimo to remont nie jest – na razie – w planach ratusza.

Mieszkańcy ul. Nowy Świat zwrócili się do redakcji „Kuriera” z prośbą o interwencję w sprawie osiedlowej drogi przy ul. Nowy Świat. Nawierzchnia jest zbudowana z sześciokątnej kostki betonowej tzw. trylinki.

– W całej sprawie chodzi tylko o jakieś 170 m kocich łbów, które niszczą nam auta, utrudniają dojazd oraz psują ogólne odczucia mieszkaniowe. O ile droga jeszcze 6-7 lat temu była w miarę równa i bez większych dziur, tak dziś droga ta jest ogromnym utrapieniem wielu mieszkańców. Bardzo dużym wyzwaniem jest przedrzeć się tą drogą na parking przed naszymi blokami, szczególnie kiedy pada deszcz, a dziury są zapełnione wodą. Grozi to uszkodzeniem auta, chociażby amortyzatorów. Drogę tę pokonuje dziennie około tysiąc osób, gdyż mniej więcej tyle mieszka przy ulicy Nowy Świat – informuje nas czytelnik.

Dziurawa nawierzchnia jest nie tylko problemem mieszkańców osiedla. Droga służy również rodzicom dowożącym swoje dzieci do Przedszkola Publicznego nr 22 oraz do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej im. prof. Zofii Sękowskiej przy ulicy Wyścigowej. Przy szkole znajduje się także internat, w którym mieszkają uczniowie z niepełnosprawnościami.

– Tak nie powinna wyglądać droga dojazdowa do szkoły i internatu, szczególnie gdzie są dzieci z niepełnosprawnościami. Przywożę i odbieram dziecko każdego dnia od 3 lat i kiedy robiło się błoto pośniegowe to samochód zostawiałem przy głównej drodze i prowadziłem dziecko na wózku do szkoły, bo z całą pewnością bym się zakopał – opowiada jeden z rodziców.

Mieszkańcy nie kryją rozczarowania stanem nawierzchni i brakiem działań ze strony Urzędu Miasta.

– Czujemy się pominięci w momencie, gdy wszelkie inne drogi dojazdowe pod bloki są remontowane oraz asfaltowane. Mało gdzie w centrum miasta można już spotkać tak fatalną drogę dojazdową do posesji. Opłacamy tę drogę z naszych podatków a ona nie była remontowana z pewnością od ponad 30 lat, może i znacznie dłużej – mówią mieszkańcy.

Dyrektorka SOSW dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych im. prof. Zofii Sękowskiej Iwona Majewska mówi, że szkoła nie zgłaszała do Urzędu Miasta wniosku o wyremontowanie drogi, jednak zdaje sobie sprawę z nie tylko złego stanu nawierzchni, ale także problematycznego wjazdu na teren szkoły.

– Ta droga na pewno nie spełnia oczekiwań nie tylko naszych, ale też rodziców i uczniów. Dobrze gdyby została poprawiona, na pewno byłoby to ułatwienie – zauważa dyrektorka.

Doraźne łatanie dziur to za mało

Spółdzielnia KSJ zarządzająca blokami przy ul. Nowy Świat informuje nas, że zwracała uwagę ratusza na zły stan drogi, nie tylko fragmentu wykonanego z trylinki, ale także odcinka z warstwy bituminicznej.

– Korespondencja w sprawie konieczności naprawy przedmiotowej drogi prowadzona jest z Urzędem Miasta Lublin od momentu zakończenia inwestycji dotyczącej budowy pięciu budynków wielorodzinnych przy ul. Nowy Świat. Pierwotnie Urząd Miasta stał na stanowisku, że droga powinna być naprawiona przez inwestora – firmę LPBO S.A – informuje Joanna Łopoka z działu administracyjno-księgowego KSJ Stec. – Na przestrzeni kolejnych lat kierowane były liczne monity o naprawę tej drogi, na niektóre Urząd Miasta Lublin udzielał odpowiedzi i czasem podejmował działania doraźne. Doraźne działania polegały na zasypywaniu ubytków w asfalcie. Część monitów pozostawała bez odpowiedzi.

Spółdzielnia informuje również, że Zarząd Dróg i Mostów w odpowiedzi na zgłoszenia przyznał, że remont drogi jest konieczny i „przedmiotowe zadania zostało ujęte w wykazie potrzeb remontowo-inwestycyjnych ciągów komunikacyjnych w pasie drogowym jako podstawa do wprowadzania zgłoszeń do budżetu”.

– W latach 2021-2022 na podstawie zezwolenia ZDiM w Lublinie przedmiotowa droga stanowiła zabezpieczenie dojazdu dla samochodów ciężarowych oraz sprzętu ciężkiego do realizowanej inwestycji. Wysyłaliśmy do ZDiM liczne monity zwracając uwagę na: bezpieczeństwo, dewastację oraz liczne uciążliwości związane z ruchem ciężkiego sprzętu – zaznacza spółdzielnia.

Remontu (na razie) w planach nie ma

Urząd miasta informuje, że kontroluje stan nawierzchni przy ul. Nowy Świat.

– Podczas wizji lokalnej został sprawdzony stan jezdni i nie stanowi ona zagrożenia dla ruchu. Będziemy jednak monitorować tę drogę (odcinek z trylinki), szczególnie teraz w okresie jesienno-zimowym i w razie konieczności podejmować stosowne działania. Nie będzie to jednak remont, ponieważ takie zadanie obejmuje szerszy zakres prac i wymaga w pierwszej kolejności zabezpieczenia środków finansowych – mówi Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta.

Ratusz podkreśla również, że ZDiM rozpatrzy wniosek o remont wskazanej drogi przy konstruowaniu budżetu na 2024 rok.

– Odcinek, na którym położona jest warstwa bitumiczna, czyli od ul. Nowy Świat do fragmentu wyłożonego trylinką, objęty jest umową z inwestorem zewnętrznym, który w ramach realizowanej tam inwestycji mieszkaniowej wykona również ten odcinek ulicy – zaznacza Góźdź.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski