Dworzec PKP zostanie zmodernizowany. Ale wcześniej zmieni nazwę na „Lublin Główny”

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
Zaktualizowano 
archiwum
PKP przygotowuje się do zmian na dworcu kolejowym. Spółka już wybrała firmę, która ma zaprojektować przebudowę dworca.

Wielki plan modernizacji dworców kolej przedstawiła w ubiegłym roku. W całej Polsce miała się rozpocząć droga operacja odmieniania infrastruktury kolejowej. I chociaż dworzec kolejowy w Lublinie jest w dobrym stanie, to on też znalazł się na liście inwestycji.

Konkretny plan przebudowy dopiero powstanie, ale wiadomo, że PKP zależy na lepszym dostosowaniu budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych i powiększeniu części handlowej.

- Jeśli chodzi o remont dworca PKP w Lublinie, to ma on kosztować 10,3 mln złotych. Zakończenie prac jest planowane na czwarty kwartał 2020 roku - mówił w lutym 2018 r. Tomasz Gontarz, pełnomocnik ds. rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie lubelskim.

PKP właśnie podpisało umowy z firmami, które mają zająć się poszczególnymi dworcami. Projekt przebudowy dworca w Lublinie ma przygotować poznańska pracownia Demiurg. Wartość podpisanej umowy z 3 czerwca to 630 tys. zł netto.

Właśnie przygotowywany przez poznaniaków projekt będzie podstawą do rozpoczęcia prac. A te ruszą po zakończeniu trwającej właśnie modernizacji linii Lublin - Warszawa. W połowie kwietnia wznowiono (po zejściu z placu budowy włoskiej firmy Astaldi) prace. Częścią trasy od Nałęczowa do Lublina wraz z rozkopanym dziś dworcem zajmuje się firma Trac Tec. Już jesienią tego roku na całym modernizowanym odcinku ma zostać uruchomiony ruch po jednym torze.

- Ruch pociągów po dwóch torach zacznie się pod koniec 2020 roku - mówił w kwietniu Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych.

Wróćmy jeszcze do samego dworca. Miasto planuje w najbliższej okolicy przy ul. Dworcowej budowę nowego dworca metropolitalnego. Ma to być nowoczesne centrum komunikacyjne, przesiadkowe dla komunikacji miejskiej, podmiejskiej i dalekobieżnej autokarowej. Atutem centrum ma być bliskość dworca PKP. Dlatego miasto wstępnie planowało nawet, że kolejowy obiekt będzie z miejskim połączony np. tunelem.

Jeszcze na początku 2018 r. PKP nie mówiły „nie”.

Dziś jednak wiadomo, że połączenia dworców nie będzie. - Oba obiekty będą skomunikowane ze sobą poprzez przestrzeń placu dworcowego, po którym będzie się odbywał ruch podróżnych oraz pozostałych użytkowników obiektów przylegających do tej przestrzeni - informuje Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza.

I jeszcze jedno. Pod koniec roku dworzec zmieni nazwę. Mimo że powszechnie był nazywany „głównym”, to formalnie był to tylko „Lublin”. Dzięki kwietniowej decyzji Rady Miasta, na wniosek PKP, w grudniu dworzec będzie się nazywał „Lublin Główny”.

Lubelskie dzielnice jakich nie znacie. Podniebny spacer po D...

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

polecane: Flesz - Ukraińcy chcą więcej zarabiać

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Beert

po prostu centrala PKP w warsiawce robi wszystko żeby wygasić popyt na przewozy w naszym regionie....taboru nowoczesnego w całym kraju brakuje, najważniejsze są propagandowe połaczenia ze stolycy do 4-5 największych aglomeracji, w taki sposób żeby na centralnym w warszawei można było robić piękne zdjęcia z peronami zapełnionymi pendolino i innymi nowymi pociągami...

G
Gość
2019-06-12T07:33:13 02:00, Marek68:

Ciekawe, czy teraz po prawej stronie budynku dostawią takiego maszkarona, jak z lewej. Drugi kwiatek do kożucha?

A swoją drogą, to nie można modernizować dworca przed przywróceniem normalnego ruchu pociągów? Ledwie skończy się jeden bałagan, a zacznie drugi.

Zabrzmi to jak truizm ale przed wojną kolej była ucieleśnieniem solidności i punktualności. Dziś niestety, kolej jest ikoną wszechobecnego bałaganu, brudu i notorycznych opóźnień. Ciekawe, że wystarczy pojechać gdzieś dalej za Wisłę i nagle można zobaczyć nowoczesne składy i czyste wagony. Problem zatem tkwi w samym Lublinie?

2019-06-12T14:06:04 02:00, Gość:

Co Ty człowieku mówisz??? Kładzie się nacisk na czystość . Jest wiec czysto i pachnie w wagonach. Chyba dawno temu jechałeś pociągiem

Tak chyba jechałeś w stronę Warszawy, pojedź w stronę Chełma, to zobaczysz wczesny PRl

G
Gość
2019-06-12T10:35:07 02:00, ewi:

Jakaś paranoja z tą przebudową dworca. Tory niech lepiej skończą, bo na razie połączenie z Warszawą jest skandaliczne. Ile może trwać modernizacja torów.Tzn. rozmontowanie ich zupełnie.

Od 2 lat piszą jak będzie pięknie, już czytać się nie chce,. Nie dość, że torów nie ma, ludziom każą latać z torbami po ulicach aby znaleźli peron czwartek na słońcu lub wygwizdowie to jest jakaś paranoja i brak szanowania pasażera

E
Ewq

śmiech na sali - 10 milionów...za tyle to można zrobić przy obecnych cenach pare podjazdów dla niepełnosprawnych i nowe kible...PKP na mniejszych dworcach przeprowadza w ostatich latach dużo większe rozbudowy, aż się prosi żeby w Lublinie postawić halę peronową z prawdziwego zdarzenia, nowy hol główny gdzieś obok, bo ten obecny w zabytkowym budynku to bardziej na miarę stacyjki niż dworca... PKP olała Lublin przy zupełnym braku reakcji lokalnych władz i nieudacznych miejscowych kolejarzy...

G
Gość
2019-06-12T07:33:13 02:00, Marek68:

Ciekawe, czy teraz po prawej stronie budynku dostawią takiego maszkarona, jak z lewej. Drugi kwiatek do kożucha?

A swoją drogą, to nie można modernizować dworca przed przywróceniem normalnego ruchu pociągów? Ledwie skończy się jeden bałagan, a zacznie drugi.

Zabrzmi to jak truizm ale przed wojną kolej była ucieleśnieniem solidności i punktualności. Dziś niestety, kolej jest ikoną wszechobecnego bałaganu, brudu i notorycznych opóźnień. Ciekawe, że wystarczy pojechać gdzieś dalej za Wisłę i nagle można zobaczyć nowoczesne składy i czyste wagony. Problem zatem tkwi w samym Lublinie?

Co Ty człowieku mówisz??? Kładzie się nacisk na czystość . Jest wiec czysto i pachnie w wagonach. Chyba dawno temu jechałeś pociągiem

G
Gość
2019-06-12T06:41:27 02:00, Gość:

Tak prowadzona przebudowa lini kolejowej do Warszawy jest skandaliczna chyba na skalę światową.

Prawda, święta prawda.

L
Lbn

Prowincja.

Za 10 mln zł to co najwyżej ławki można pomalować i elewacje budynku a nie zrobić z tym autem porządek bo nawet pełnego zadaszenia peronów nie mogą zrobić w Lublinie

J
Jarecki

Dworzec metropolitalny??? Megalomania nie poparta faktami. Nie dość, że nie będzie hali nad peronami, to jeszcze podróżni, będąq z walizami ciągnęli się po placu, między samochodami. Toż to będzie pośmiewisko, że zrobiono wielomilionową inwestycję i nie ma połączenia między dworcami. Powinien być tunel, w nim ruchomy chodnik, ruchome schodu na plac do wyjścia na przystanek i taxi. Wtedy może to miałoby coś wspólnego z metropolią, a tak to będzie zwykły bieda dworzec, pokazywany w całej Polsce, jak można było taką lipę zrobić. I tak zawsze będą mówić, że to przecież wschód, Polska B, bo sami na to się skazujemy.

e
ewi

Jakaś paranoja z tą przebudową dworca. Tory niech lepiej skończą, bo na razie połączenie z Warszawą jest skandaliczne. Ile może trwać modernizacja torów.Tzn. rozmontowanie ich zupełnie.

G
Gość

Jak to nie będzie połączenia z nowym dworcem autobusowym? To jakieś kpiny. Tak samo jak to, że nie będzie hali nad peronami. Porażka!!!

G
Gość

Widać jak na dłoni gdzie PKP w dupie ma lublin my robimy po swojemu a wy możecie co najwyżej nam naskoczyć i wojewoda Czarnek wam nie pomoże a Lubelskie dworce dalej pozostaną zadupiem ściany wschodniej

G
Gość

Kiepsko to widzę, jeśli tę modernizację ma przeprowadzić PKP. Oni czego nie dotkną, to sknocą.

w
www

Moze najpierw zbudować tory do tego dworca bo na razie od 2 lat rozebrane.

G
Gość

To wszystko to jest farsa i brak koordynacji. Zrezygnowano z hali peronowej a w zastępstwie zmienią szyld na "Lublin Główny". Dwa dworce oddalone o 100m i nie można ich skomunikować. To musi być jeden funkcjonalny kompleks. A hali peronowej też bym tak łatwo nie odpuszczał jeśli dworzec ma być wizytówkę "europejskiego miasta". Magistrat musi to na PKP wymusić, bo przecież dworzec nie stoi w polu tylko w mieście.

G
Gość

Nie będzie hali nie będzie połączenia dworców. Będzie dworzec niczym w jakimś Zaklikowie albo Koluszkach.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3