Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jubileusz trolejbusów w Lublinie. Słynne "trajtki" obchodzą 70-lecie

Adrianna Romanek
Adrianna Romanek
Dokładnie 70 lat temu na ulice Lublina wyjechał pierwszy pojazd na „szelkach”. Dzisiaj słynne "trajtki" są symbolem miasta, które posiada największy system trolejbusowy w kraju.

Lublin liderem w kraju i Europie

- Lublin od 70 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego, ukierunkowany na elektromobilność. Bez wątpienia jesteśmy liderem w tej dziedzinie, zarówno w kraju, jak i w Europie. Do tej pory na rozwój transportu publicznego przeznaczyliśmy blisko 1,7 miliarda złotych, z czego ponad 1,15 miliarda pochodzi z funduszy europejskich. Działania oparte na ekologicznych rozwiązaniach zapewniają poprawę warunków środowiska, korzystnie wpływają na jakość powietrza i komfort życia mieszkańców – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Dziś Lublin spełnia 30 proc. próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Lublin był też pierwszym polskim miastem, który postawił na fabrycznie nowe i niskopodłogowe trolejbusy przegubowe. Od 2021 r. w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej są łącznie 42 przegubowe trolejbusy.

Początki trolejbusów i ich rozwój w Lublinie

21 lipca 1953 roku odbyło się uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie. Pasażerowie mogli po raz pierwszy przejechać trolejbusami linii numer 15, które kursowały spod dworca kolejowego do trójkątnej pętli przy ulicy Uniwersyteckiej. Cztery radzieckie pojazdy marki JaTB-2 jeździły co 10-12 minut. Do Polski przyjechały w 1945 roku w ramach daru Moskwy dla Warszawy.

Później do użytku oddano dwa kolejne odcinki - do końca Alej Racławickich (do skrzyżowania z aleją Warszawską) i na Kunickiego do pętli zlokalizowanej przy Mickiewicza, gdzie dojeżdżała linia 16.

W 1959 roku uruchomiono kolejne linie z nowej pętli przy zbiegu ulic Lubartowskiej i Unickiej odjechały trolejbusy 17 (do Mickiewicza) i 18 (na Al. Racławickie). Pod koniec roku 1960 „siedemnastka” została wydłużona do Abramowic, a miesiąc później oddano do użytku odcinek trakcji biegnący nad Lipową i al. Piłsudskiego. W 1963 trolejbusy pojechały na Sławinek i ulicę Filaretów.

Trzy lata później trolejbusy zaczęły wozić mieszkańców Tatar oraz pracowników Fabryki Samochodów Ciężarowych i innych okolicznych zakładów. Ostatnim odcinkiem sieci trolejbusowej oddanym do użytku w czasie istnienia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej była trakcja nad ulicą Zana. Połączyła ona w 1969 roku najkrótszą drogą zajezdnię na Helenowie z pętlą przy Filaretów.

W lutym 1977 r. zaczęła kursować linia nr 56 łącząca Majdanek, ulicę Zamojską i pętlę przy Unickiej. W sierpniu 1980 r. uruchomiono linię nr 57, natomiast we wrześniu linię nr 58 kursującą z Unickiej przez Krakowskie Przedmieście i Lipową do dworca kolejowego. Dwa lata później uruchomiono trzy kolejne linie: 59 i 60.

Następne zmiany przyniósł rok 1984. W związku z szybko rosnącą liczbą linii autobusowych, zdecydowano się na dodanie „jedynki” z przodu numerom linii trolejbusowym. W tym samym czasie uruchomione zostały dwie kolejne linie dojeżdżające na Unicką: nr 161 i 162.

W 1988 roku na ulice Lublina wyjechał „elektryczny autobus”, czyli trolejbus powstały w oparciu o specjalnie przystosowane autobusowe nadwozie. Pod koniec 1990 udało się oddać do użytku nowy odcinek trakcji nad aleją Kraśnicką od Zana do nowo wybudowanej pętli na Węglinie.

Po czterdziestu jeden latach trolejbusy pożegnały się z Krakowskim Przedmieściem - dokładnie 1 lipca 1994 roku ostatni raz przejechały przez jedną z najbardziej reprezentatywnych ulic w Lublinie.

Kolejne pojazdy pojawiły się w Lublinie pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Jedne pochodziły ze Słupska (gdzie zlikwidowano
trakcję), część została przebudowana z autobusów PR110M, a pozostałe zostały zmontowane w warsztatach MPK przy wykorzystaniu fabrycznie nowych nadwozi Jelcza M120.

Rok 2000 przyniósł wydłużenie sieci z pętli przy Unickiej do Chodźki, gdzie pojechały linie nr 156 i 160, oraz montaż pierwszego
niskowejściowego trolejbusu - Jelcza M121E, zwanego wówczas Ekobusem.

Ostatnie używane trolejbusy - Jelcze PR110E - przyjechały w 2001 roku z Warszawy. Dziewięć z dziewiętnastu nadwozi przeszło gruntowne remonty, reszta została skasowana. Siedem ex-warszawskich trolejbusów, które otrzymały napęd oporowo-stycznikowy, wyjechało na ulice Lublina w latach 2002-2003.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski