Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ratusz chce, żeby Trasa Zielona była prywatną ulicą (ZDJĘCIA)

Artur Jurkowski
W Lublinie może pojawić się prywatna droga. Ratusz chce znaleźć firmę, która wyłoży własne pieniądze i wybuduje tzw. Trasę Zieloną, czyli przedłużenie al. Unii Lubelskiej do ul. Jana Pawła II wraz z częścią ul. Muzycznej. Magistrat nie ukrywa, że to sposób na łatanie dziury w budżecie.

- Alternatywa jest następująca: albo budowa drogi w systemie PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), albo cięcie wydatków na inne inwestycje - przyznaje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Trasa Zielona ma być główną arterią, obsługującą rejon wokół dworca PKP oraz przyszłego stadionu przy ul. Krochmalnej.
- Inwestycja może pochłonąć 100-200 mln zł - oceniał Żuk.

Takich "wolnych" milionów nie ma w budżecie Lublina. Zaciągnięcie kredytu na inwestycje nie wchodzi raczej w grę. Samorząd nie może przekroczyć ustawowego 60-proc. poziomu zadłużenia, a Lublin już teraz zbliża się do tej granicy.

- Realizacja inwestycji w trybie PPP nie zwiększałaby naszego zadłużenia. Inwestycję sfinansowałby i zrealizował prywatny inwestor, a następnie np. w ciągu 20 lat poniesione nakłady zwrócilibyśmy z budżetu samorządu - wyjaśnia Żuk. I zaraz zastrzega: - Droga, choć sfinansowana przez prywatną firmę, byłaby elementem systemu dróg miejskich i byłaby bezpłatna.

- Do tej pory żaden samorząd nie wybudował drogi w systemie PPP. I jestem raczej pesymistą, czy to się w ogóle uda - nie kryje Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Próbę remontu drogi w takim trybie podjął w ub. roku marszałek dolnośląski. Zakończyła się jednak fiaskiem. - Złożone oferty były wielokrotnie wyższe niż pula środków, którą byliśmy skłonni przeznaczyć na ten cel. PPP jest wyjątkowo trudną formułą: nikt nie ma doświadczenia w realizacji takich projektów. To jednak atrakcyjna alternatywa dla samorządów, które borykają się z dużym zadłużeniem i brakiem własnych środków na inwestycje - mówi Wiktor Lubieniecki, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

- Inwestycje realizowane w trybie PPP mogą być o 20-25 proc. droższe od tych wykonywanych w tradycyjny sposób - szacuje Malusi.

Lubelski ratusz daje sobie pół roku na rozstrzygnięcie, czy formułę PPP uda się wykorzystać do budowy Trasy Zielonej. I czy się to będzie opłacało. - Kolejną inwestycją w systemie PPP mogłaby być budowa przedłużenia ul. Poligonowej do obwodnicy - dodaje Żuk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski