- Alternatywa jest następująca: albo budowa drogi w systemie PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), albo cięcie wydatków na inne inwestycje - przyznaje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Trasa Zielona ma być główną arterią, obsługującą rejon wokół dworca PKP oraz przyszłego stadionu przy ul. Krochmalnej.
- Inwestycja może pochłonąć 100-200 mln zł - oceniał Żuk.
Takich "wolnych" milionów nie ma w budżecie Lublina. Zaciągnięcie kredytu na inwestycje nie wchodzi raczej w grę. Samorząd nie może przekroczyć ustawowego 60-proc. poziomu zadłużenia, a Lublin już teraz zbliża się do tej granicy.
- Realizacja inwestycji w trybie PPP nie zwiększałaby naszego zadłużenia. Inwestycję sfinansowałby i zrealizował prywatny inwestor, a następnie np. w ciągu 20 lat poniesione nakłady zwrócilibyśmy z budżetu samorządu - wyjaśnia Żuk. I zaraz zastrzega: - Droga, choć sfinansowana przez prywatną firmę, byłaby elementem systemu dróg miejskich i byłaby bezpłatna.
- Do tej pory żaden samorząd nie wybudował drogi w systemie PPP. I jestem raczej pesymistą, czy to się w ogóle uda - nie kryje Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Próbę remontu drogi w takim trybie podjął w ub. roku marszałek dolnośląski. Zakończyła się jednak fiaskiem. - Złożone oferty były wielokrotnie wyższe niż pula środków, którą byliśmy skłonni przeznaczyć na ten cel. PPP jest wyjątkowo trudną formułą: nikt nie ma doświadczenia w realizacji takich projektów. To jednak atrakcyjna alternatywa dla samorządów, które borykają się z dużym zadłużeniem i brakiem własnych środków na inwestycje - mówi Wiktor Lubieniecki, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
- Inwestycje realizowane w trybie PPP mogą być o 20-25 proc. droższe od tych wykonywanych w tradycyjny sposób - szacuje Malusi.
Lubelski ratusz daje sobie pół roku na rozstrzygnięcie, czy formułę PPP uda się wykorzystać do budowy Trasy Zielonej. I czy się to będzie opłacało. - Kolejną inwestycją w systemie PPP mogłaby być budowa przedłużenia ul. Poligonowej do obwodnicy - dodaje Żuk.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?