ZTM Lublin. 15,3 mln zł na nowy system biletu elektronicznego w komunikacji miejskiej

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
Małgorzata Genca/archiwum
Pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejedzie. Takie rozwiązanie wprowadzi nowy system biletu elektronicznego, który zamówi ZTM. Jego koszt to ponad 15 mln zł.

- Już w 2021 r. pasażerowie będą mogli zakupić bilet okresowy na dowolną liczbę dni, zapłacić za dokładną liczbę przejechanych przystanków lub gromadzić środki na przejazdy za pośrednictwem elektronicznej portmonetki - opisuje nadchodzące zmiany Justyna Góźdź, rzeczniczka prasowa Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Czytaj także

Będzie to wszystko możliwe dzięki wprowadzeniu w komunikacji publicznej w mieście nowego systemu biletu elektronicznego. Z takim zamiarem ZTM nosił się już od dawna. ZTM właśnie rozstrzygnął przetarg na opracowanie i wdrożenie systemu.

- Za najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum firm: Mera Systemy sp. z o.o. i R&G Plus sp. z o.o., na kwotę 15,3 mln zł brutto - informuje Góźdź.

Oprócz oprogramowania miasto kupi też m.in. 55 biletomatów stacjonarnych oraz doposaży 50 pojazdów w biletomaty mobilne.

Pojazdy komunikacji miejskiej zostaną wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczych.

Czytaj także

Nowy system może też być zintegrowany z innymi usługami miejskimi. Dodatkowo będzie mieć tzw. „budowę kontocentryczną” co oznacza, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, zapisywane będą on-line w systemie centralnym.

Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r.

Nowe możliwości

Przyjrzyjmy się dokładnie funkcjom, jakie ma mieć nowy system.

Po pierwsze, możliwe będzie wprowadzenie m.in. degresywnej taryfy przystankowej (check in/out).

- W praktyce oznacza to, że pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanie uruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni. Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenie środków w celu zakupu biletów - tłumaczy ZTM.

Będzie też zaprojektowana aplikacja mobilna, tzw. „karta w komórce”. Umożliwi ona sprawdzenie wszelkich danych dotyczących konta pasażera jak np. historia transakcji i stan doładowania.

Do dyspozycji będzie też planer podróży, który będzie sugerował najkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu.

Czytaj także

Sprzedam czołg, czyli wojskowe aukcje na pojazdy z demobilu

Wideo

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

u
unijne bzdury
4 listopada, 18:36, Gość:

ludzie kochani...po co to komu?..zbywa im 15 baniek?..naprawdę nie wiedzą co zrobić z tym szmalem?

Zgadzam się z tym komentarzem. Ta inwestycja trąci oszustwem, ministerstwo finansów( warto zwrócić uwagę, że jakiś nowy minister jest, który się wypowiadał na temat sukcesywnej eliminacji gotówki z obiegu - to dopiero wariat) promuje program Polska Bezgotówkowa. Z artykułu wynika jakoby faworyzowane by miały być płatności zbliżeniowe za pośrednictwem karty nad klasycznymi papierowymi biletami. Jakoś dotychczas nikt nie musiał zakładać żadnego konta pasażera, po co to komu? Do komunikacji miejskiej się wsiada, kasuje papierowy bilet uprzednio zakupiony w automacie(za gotówkę) lub kiosku i to wszystko, a kto intensywnie jeździ po mieście po różnych miejscach ten wyrabia sobie kartę-przejazdówkę, którą sobie doładowuje( obecny system działa w 100 procentach bez zarzutu od 2008 roku) na ile linii chce, jaki typ biletu oraz na ile miesięcy i cała filozofia. W artykule tutaj w kurierze opisanym nie ma informacji co stanie się z papierowymi biletami. Czy zatem po wprowadzeniu owej "innowacji" nie będzie zakusów w kierunku eliminowania papierowych biletów mpk? Niby gwarancja jest, że przybędzie biletomatów stacjonarnych do sprzedaży biletów oraz biletomatów mobilnych, cokolwiek to znaczy. Miejmy nadzieję, że w pojazdach automaty do sprzedaży papierowych biletów pozostaną i nie będą likwidowane, jak to miało miejsce w innych miastach Polski( np. Wrocław, Łódź). To jest przejaw draństwa. Zresztą co tu więcej mówić, ta inwestycja to dyktatorski zapęd, bo nie pyta się tutaj ani o zdanie ani o zgodę obywateli na takową rewolucyjną zmianę, tylko z góry narzuca i stawia przed faktem dokonanym, bo urzędnik pan i władca, widzi, że unia chce dołożyć pieniążków to dawaj, a przejmować się będziemy potem. Unia Europejska nie wszystko robi dobrze i chce dla nas jak najlepiej. Podajmy inny przykład bezmyślnego działania tej organizacji - mianowicie wdrożenie e-indeksów na studiach wyższych i tu tak samo - młodzi pełnoletni ludzie w ogóle nie zostali pytani ani o zdanie ani o zgodę, ale narzucone odgórnie bo pieniądze poszły. Czy zatem polityka cyfrowo-technologiczna UE prowadzi do tego abyśmy się stali niewolnikami informatyzacji czego, ile, jak, kiedy, gdzie się tylko da? byśmy także stali się zakładnikami smartfonów( aplikacji w nich dostępnych na potrzeby usług typu rower miejski, hulajnoga, UBER, UBER eats, samochody wypożyczalne - bo w tych oto kwestiach o płatnościach gotówką zapomnij) oraz wszechobecności dostępu wi-fi? No wyręczę się, nie trudno domyślać się, że dobrymi chęciami to sami wiemy co było wybrukowane - nie można uszczęśliwiać ludzi na siłę nie pytając ich o nic i zmiany wprowadzając szybko, po cichu, byle postawić przed faktem dokonanym. To pogwałcenie demokracji, gdzie zasada jest prosta - naród jest suwerenem, naród dokonuje decyzji, obywatele głosują, wybierają opcje, słowem mają wpływ na otaczającą rzeczywistość. Od kiedy to ludzie mają dostosowywać się do "postępu" a nie postęp do ludzi? I to dostosowywanie się jest narzucane i wręcz wymuszane. Zresztą te nasze "wspaniałe" ''polskie'' programy typu Polska Cyfrowa i Polska Bezgotówkowa to dwa najbardziej niewolnicze dokumenty, które na dobrą sprawę powinny być podarte w drobny mak. To w jakim stopniu Polacy wybiorą transakcje bezgotówkowe oraz to w jak dużym stopniu będą chcieli aby ich życie podlegało informatyzacji( systemy informatyczne ,smartfonowe aplikacje od usług, konieczność dostępu do wi-fi) zależy tylko i wyłącznie od nich samych, haniebnymi krokami są sytuacje w którym urzędy/instytucje/usługi publiczne rezygnują z papierowych dokumentów na rzecz wymuszania zakładania kont online, pamiętania haseł i loginów przez klientów nie pytając ich o to czy taką zmianę sobie życzyli, to samo z gotówką - jeśli wciąż bardzo duża część społeczeństwa płaci gotówką, to zostawić ją w spokoju i nie umniejszać jej roli w obiegu

G
Gość

A po ch....?

E
E, tam...

A to nie będzie tak jak z tym "inteligentnym" systemem sterowania ruchem na skrzyżowaniach?

G
Gość

ludzie kochani...po co to komu?..zbywa im 15 baniek?..naprawdę nie wiedzą co zrobić z tym szmalem?

G
Gość

no to dziadkowie i babcie po 60 a przed 70 będą mieli problem ...już widzę jak zaopatrują się w bilety elektroniczne..dla nich takie sprawy to kosmos..i nie każdemu ich dzieci pomogą...

G
Gość

ile będzie kosztować przejazd jednego przystanku?..a co jak odległość miedzy przystankami jest niekiedy dwukrotnie dłuższa od innych..np. na Spółdzielczości Pracy jadąc w stronę Centrum z przystanku Związkowa do przystanku Olimp..gdzie jest dosłownie rzut kamieniem...jakieś 100 kroków ...a np. z przystanku PKS jadąc na Czechów na przystanek Paganiniego jest jazda czterokrotnie dłuższa od przystanku powyżej...i gdzie tu logika?

D
Darek

Ciekawe kiedy pojawią się wyświetlacze na pl. Bychawskim? Zatoki wyremontowane stoją nowe wiaty, a wyświetlaczy jak nie było tak nie ma.

G
Gość
4 listopada, 15:25, Gość:

i po co to komu,nie lepiej kupić nowe autobusy a nie sprowadzać stare rupiecie ze stolycy?!!

Te rupiecie z W-wy lepiej wyglądają i są bardziej zadbane niż kilkuletnie autobusy/trolejbusy lubelskie.

G
Gość

Ciekawe o ile wzrosną ceny biletów?

G
Gość

Kolejna bzdura. Niech się za poprawę komunikacji wezmą lepiej.

G
Gość

Państwo Radni, wstrzymajcie ten zbędny i nieopłacalny projekt

G
Gość

Czy nie lepiej te pieniądze wydać na nowe autobusy? Na 7 jeżdżą same stare graty

G
Gość

Póki co mówi się o kwocie od 50 do 100 gr za przystanek.

m
maniek

a kiedy wzrosną ceny biletów po tej rewolucji???

G
Gość

i po co to komu,nie lepiej kupić nowe autobusy a nie sprowadzać stare rupiecie ze stolycy?!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3