Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy budowa mostu na Wieprzu w Łęcznej dojdzie do skutku? Została wybrana oferta

Anna Paszkowska
Anna Paszkowska
GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę mostu na Wieprzu. Przeprawa ma powstać w ciągu drogi krajowej nr 82 w Łęcznej.

Podpisanie umowy z wykonawcą jest zaplanowane na II kwartał tego roku. Warunek? Brak odwołań od rozstrzygnięcia.

Do przetargu wpłynęło 10 ofert i wszystkie zmieściły się szacowanych kosztach inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Primost Południe. Budowę wykona za ok. 49,1 mln zł. Podczas wyboru wykonawcy były brane pod uwagę trzy kryteria: cena, doświadczenie kierownika budowy i okres udzielonej gwarancji na całość inwestycji.

Gdzie pojawi się most?

- Nowa przeprawa powstanie obok istniejącego obiektu, zbudowanego w 1966 roku i będącego już w złym stanie technicznym. Most wybudujemy po lewej stronie obecnego, jadąc od Lublina w kierunku Łęcznej. Będzie szerszy od dotychczasowego, z jezdnią o szerokości 7 m, a po obu stronach powstaną ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 2,9 m – informuje GDDKiA.

Nie trzeba martwić się o hałas, gdyż zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Odcinek, który obejmuje inwestycja mierzy 455 metrów, a sama długość mostu to ok. 100 metrów. Po objecie będą mogły przejechać pojazdy z obciążeniem do 50 ton. Obecny ma nośność o 20 tom mniejszą.

- Zastosowanie trzyprzęsłowej konstrukcji zamiast istniejącej czteroprzęsłowej, poprzez zwiększenie świata poziomego przyczyni się również do poprawy warunków przepływu rzeki Wieprz. Odsunięcie osi drogi od budynków mieszkalnych z jednoczesnym zastosowaniem „cichej nawierzchni” oraz budową ekranów akustycznych wpłyną na poprawę komfortu życia mieszkańców przy ul. Pasternik – opisują projektanci mostu.

To nie jedyne zalety planowanej inwestycji

- Mając na uwadze postępującą degradację obiektu mostowego, budowa nowego mostu pozwoli uniknąć sytuacji, w której konieczne by było zamknięcie istniejącej przeprawy. Projektowane ciągi pieszo-rowerowe zwiększą bezpieczeństwo niezmotoryzowanych użytkowników ruchu w obrębie obiektu mostowego, a po wykonaniu ich kontynuacji w ramach kolejnych inwestycji, zapewni całkowicie bezpieczne poruszanie się pieszych między miejscowością Łęczna a Kolonią Trębaczów – podkreślają projektanci.

GDDKiA planuje, że prace budowlane ruszą w tym roku na podstawie wydanej przez wojewodę lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację robót drogowych. Stary obiekt nie będzie zapomniany. Zostanie wykorzystany w czasie prowadzonych robót. Natomiast po oddaniu do użytku nowego obiektu będzie rozebrany.

Na zrealizowanie wszystkich prac GDDKiA daje 26 miesięcy.

Przypomnijmy, że jest to już drugi przetarg na wykonie mostu w Łęcznej. W kwietniu 2022 r. z podpisania kontraktu na budowę mostu wycofał się Budimex, który złożył najlepszą ofertę w pierwszym przetargu. Firma tłumaczyła ten krok wzrostem cen materiałów wykorzystywanych w budownictwie drogowym - stal, ropa, aluminium, asfalty. W lipcu GDDKiA ostatecznie unieważniła przetarg.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski