Drugi etap rewolucji w komunikacji miejskiej w Lublinie. Nowe linie i zmiany tras

Małgorzata Szlachetka
Drugi etap zmian w komunikacji w Lublinie nastawiony jest na rozwój połączeń trolejbusowych
Drugi etap zmian w komunikacji w Lublinie nastawiony jest na rozwój połączeń trolejbusowych Anna Kurkiewicz
Cztery nowe linie komunikacji miejskiej, zmiany tras dla linii nr 10, 13, 14, 16, 20, 47, 152 i trolejbusu 154, ale też likwidacja linii 150 oraz linii "Eko", która miała promować ekologiczny transport w Lublinie. To tylko niektóre założenia drugiego etapu rewolucji w komunikacji miejskiej w Lublinie.

ZTM Lublin zdecydował się podzielić zmiany na etapy: pierwsze wejdą w życie już 1 lutego, następnego miesiąc później, od 1 marca, a kolejne 1 lipca, a nawet jesienią 2016 roku. Korekty były możliwe dzięki temu, że w budżecie Lublina jest więcej pieniędzy na komunikację miejską, a od 1 lutego wchodzi w życie podwyżka cen biletów, także okresowych.

Co się zmieni od 1 lutego?

Więcej kursów linii 159
Niektóre z korekt zapowiadane były już wcześniej, tak jak znaczne zwiększenie liczby kursów trolejbusu nr 159 (dawna "9"). Od 1 lutego w dzień powszedni w szczycie, ten trolejbus będzie kursował co 7-8 minut. - To jest zmiana dość znaczna, nowa jakość w lubelskiej komunikacji. Dotychczas nie mieliśmy linii kursujących z taką częstotliwością - podkreślał w czasie wtorkowej konferencji prasowej Paweł Paszko z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Linia 14 na nowych zasadach
Za dwa tygodnie będziemy też jeździć wydłużoną do Węglinka trasą autobusu nr 14. W tej zmianie chodzi ZTM o to, aby dodać kolejne połączenie w rejon ciągle rozbudowującego się osiedla, ulokowanego przy nowym odcinku ulicy Jana Pawła II. Dodajmy, że od 1 marca wybrane kursy "14" będą dodatkowo skierowane ulicami Moritza – Vetterów "w celu zapewnienia połączenia dzielnicy Czuby i Rury ze strefą ekonomiczną na Felinie po wycofaniu linii nr 28".

"16" po nowemu
Potwierdzają się też zapowiedzi o wydłużeniu trasy linii autobusowej nr 16, czego od dawna domagała się rada dzielnicy Ponikwoda. Trasa "16" będzie wydłużona do pętli Rudnik, autobus pojedzie na ten przystanek końcowy ulicami Strzembosza, Cynamonową oraz Dożynkową. Z kolei od 1 marca wybrane kursy "16" mają kończyć się przy Urzędzie Gminy Głusk, w Dominowie.

Co się zmieni od 1 marca? Czytaj na następnej stronie ->>

Co się zmieni od 1 marca?

"152" pojedzie na Porębę
Linia nr 152 skierowana zostanie na Porębę. Od ulicy Narutowicza pojedzie przez Nadbystrzycką, Zana, Filaretów, Jana Pawła II i Granitową. "Po zakończeniu budowy przedłużenia ul. Muzycznej planowane jest skierowanie linii nową trasą, co zapewni dojazd dla mieszkańców dzielnicy Czuby i Rury w rejon stadionu oraz nowego dworca metropolitalnego" - zapowiada Zarząd Transportu Miejskiego. W dzień powszedni "152" będzie jeździć co pół godziny, w sobotę co 40 minut, a w niedzielę raz na godzinę.

"154" po nowemu
Na Węglin zostanie także skierowany trolejbus nr 154. - Chodzi w tym przypadku o połączenie przystanku przy parku Bronowickim ze szpitalami na Chodźki - argumentował Paweł Paszko z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Nowość, czyli linia 157
Od 1 marca zacznie też kursować całkowicie nowa linia nr 157. - Otrzymaliśmy bardzo dużo wniosków z dzielnicy Dziesiąta o dojazd stamtąd w rejon zakładów pracy przy ul. Mełgiewskiej, a jednocześnie z Kalinowszczyzny o połączenie z okolicami ulic Zemborzyckiej i Diamentowej - wyjaśnia Paweł Paszko z ZTM Lublin. - To jest wyjątek od przyjętej reguły, aby nie tworzyć zakręconych linii - podkreśla.

Przebieg trasy jest następujący: Mełgiewska WSEI – Mełgiewska – Andersa – Lwowska – Plac Singera – Unii Lubelskiej – Fabryczna – Wolska – Plac Bychawski – Kunickiego – Zemborzycka – Diamentowa – Nadbystrzycka – Zana – Zana Leclerc. Co ważne, 157 ma kursować na razie tylko w dzień powszedni, co pół godziny.

"28" zmienia się w "161"
Od 1 marca czeka nas także elektryfikacja linii nr 28, który zmieni numer na 161. Będzie kursować między Węglinem, a Felinem.

Podobnie, jak miesiąc wcześniej 159, częstotliwość kursowania w szczycie zwiększy od 1 marca trolejbus nr 151 - będzie jeździć co 7-8 minut.

Znika linia 150
Pasażerowie muszą też pogodzić się z likwidacją linii nr 150. ZTM tłumaczy, że ma być ona zastąpiona innymi liniami, na przykład "16" na odcinku od pętli Węglin do ulicy Piłsudskiego.

"13" pojedzie na Porębę
Mimo, że korekty są nastawione w głównej mierze na linie trolejbusowe, zmiany nie ominą także połączeń autobusowych. Nowością od 1 marca będzie skierowane "13" na Porębę. Linia nr 13 będzie jechać sprzed dworca PKP przez ulicę Gazową, a dalej Krochmalną, Diamentową, Jana Pawła II do Granitowej i pętli na Porębie. Ma to być zapowiadane od lat nowe połączenie Czubów z dworcem PKP. Ale też odpowiedź na potrzeby mieszkańców dzielnicy Za Cukrownią, którym brakowało połączenia z Al. Racławickimi.

Co więcej? Na bazie "20" powstaną dwie nowe linie: "20" dojedzie do dworca głównego PKP i Jastkowa, a "30" połączy osiedle Kruczkowskiego ze Zbożową. Ma to być wzmocnienie obsługi komunikacyjnej dzielnic Sławin i Sławinek.

Koniec linio "Eko"
Znika też linia "Eko" obsługiwana składanym w Lublinie autobusem elektrycznym marki Ursus. ZTM tłumaczy to tym, że producent często zabiera pojazd, aby prezentować go ewentualnym klientom w innych miastach. Ale faktem jest, jak pisaliśmy o tym wcześniej, że "Eko", który miał promować ekologiczną komunikację, woził często samo powietrze, nawet po zmianie trasy. Autobus ma być skierowany do obsługi innych linii.

Co się zmieni od 1 lipca? Czytaj na następnej stronie ->>

Co się zmieni od 1 lipca?

"38" pojedziemy nad Zalew
Zapowiadane jest uruchomienie nowej linii nr 38, która w wakacje ma być dodatkowym połączeniem z Zalewem Zemborzyckim oraz ogródkami działkowymi przy ulicy Osmolickiej. Przebieg tej linii jest następujący: Węglin – al. Kraśnicka – Bohaterów Monte Cassino – Armii Krajowej – Jana Pawła II – Diamentowa – Romera – Nałkowskich – Żeglarska – Zemborzycka – Kruczkowskiego – Kuczkowskiego. Częstotliwość kursowania: co 30 minut.

ZOBACZ TEŻ:
Przed nami podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej. Jest jednak sposób, żeby sporo zaoszczędzić

O zmianach planowanych na jesień 2016 r. czytaj na następnej stronie ->>

Co się zmieni jesienią 2016 roku?

W planach jest zwiększenie, do co 15 minut, częstotliwości kursowania w dzień powszedni następujących linii: nr 153, 155, 156 oraz 161. - Postaramy się lepiej skoordynować linii trolejbusowe i wyeliminować tzw. jazdę stadami, którą negują pasażerowie - zapowiedział w tym kontekście Paweł Paszko z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Jesienią uruchamiana w marcu linia 157 ma też kursować także w weekendy, a nie wyłącznie od poniedziałku do piątku.

"11" połączy Ponikwodę ze szkołami przy ul. Elsnera
ZTM zapowiada też nową linię nr 11, kursującą na trasie: os. Widok – Jana Pawła II – Krochmalna – Diamentowa – Wrotkowska – Nowy Świat – Kunickiego – Plac Bychawski – Piłsudskiego – Lipowa – Al. Racławickie – Długosza – Popiełuszki – Smorawińskiego – Kompozytorów Polskich – Elsnera – Związkowa – Węglarza. Chodzi w tym przypadku o stworzenie dogodnego połączenia dzielnicy Ponikwoda ze szkołami przy ulicy Elsnera.

"47" po nowemu
Nowością jest także korekta przebiegu trasy linii nr 47, która ma polegać na wydłużeniu trasy przejazdu przez ul. Zelwerowicza, Poligonową, Willową do pętli Zbożowa oraz na skierowaniu wybranych kursów do przystanku Felin Europark.

Linie 13 i 14 mają jeździć w dzień powszedni do 15 minut, w sobotę do 20 minut, a w niedziele i święta co pół godziny.

Zmiany wymuszone remontami

Pewne zmiany układu połączeń w centrum będzie związana z zapowiadanym na wiosnę rozpoczęciem prac przy rewitalizacji placu Litewskiego. Zbiorczy przystanek komunikacji nocnej zostanie wówczas przeniesiony sprzed Poczty Głównej na plac Wolności. Niektóre linie w ciągu dnia będą musiały być skierowane przez Kołłątaja i ulicę Narutowicza.

Układ połączeń będzie też uwzględniał zmiany wymuszone remontem skrzyżowania Solidarności, Sikorskiego i ulicy Generała Ducha. Pierwszym krokiem ma być, zapowiadana na luty, wycinka drzew.

Na odcinki remontowane mają być kierowane trolejbusy hybrydowe, które mogą jechać pewien odcinek po odłączeniu od trakcji trolejbusowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 67

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
omc-emeryt
Do Lublina przyjechałem po raz pierwszy w 1972 r. na studia. Ktoś ze znajomych poinformował mnie, jak dostać się na Racławickie - "wsiądziesz do trolejbusu 50 i zajedziesz na miejsce..." Potem zmieniono numerację w MPK, dodając jedynki do numerów trolejbusów i tak powstało 150... Ta linia obsługiwała główną oś komunikacyjna miasta przez wiele dziesięcioleci i nagle jakiś "geniusz" wpadł na pomysł, żeby ją zlikwidować?! Chyba nie była nierentowna? Zawsze jeździło nią sporo ludzi. Ponadto liczy się przecież tradycja, przyzwyczajenie do istniejących od dawna reguł funkcjonowania miasta. Skąd takie pomysły? Chyba czas na gruntowne zmiany w Kozimgrodzie, bo niektórym siedzenie na urzędniczych stołkach najwidoczniej nie służy...
M
Mika
Czytam i własnym oczom nie wierzę.
Nie mogę na liście zmian dojrzeć poprawy komunikacji Sławina i osiedla Botanik z resztą miasta.
Od lat domagamy się połączenia naszej części miasta z dworcem kolejowym (w przyszłości metropolitalnym) i co?
Dostajemy wiadomość, że nie będzie żadnych nowych linii na tej trasie , a jeszcze zmianie ulegnie trasa "13", która była namiastką takiego połączenia (konieczne było przesiadanie się z 7 lub 2 na Al.Sikorskiego).
Brawo urzędnicy magistratu - chyba nie dorośliście by mieć szersze spojrzenie na problemy komunikacyjne w mieście i nikt z was nie mieszka w tym rejonie, bo inaczej już dawno połaczenie z dworcem by było.
p
podatnik
Rady dzielnic nie miały wpływu na przedstawione zmiany
A
AX7IS
To może by tak napisać te słowa do powyższych, a nie do redakcji tej niemieckiej gazety wydawanej w Polsce i pod polską nazwą? ;p
J
J-B
Chciałaby stanowczo zaprotestować likwidacją linii 150!Połączenie Śródmieścia (i nie tylko) z dworcem PKP i niegdyś z dworcem południowym PKS istniało już od lat 50-tych (wcześniej z tego co wiem od rodziców kursowały tędy autobusy o innym oznaczeniu). Autobus ten przewoził i przewozi nadal wielu pasażerów. Korzystają z niego dojeżdżający studenci UMSC, KUL-u, uczniowie wielu szkół średnich (Staszic, technika na Al. Racławickich) i pozostali ludzie, którzy zamierzają dostać się na dworzec! Jaki cel przyświecał autorom tych zmian? Czyżby zamiar zniechęcenia mieszkańców Lublina i przyjezdnych z korzystania z publicznej komunikacji i wybrania na poczet tego stojących pod dworcem taksówek??A może skazanie ich na godzinną przejażdżkę okrężnymi trasami albo tułanie się z bagażami po mało bezpiecznych zaułkach rejonu PKP w poszukiwaniu odpowiedniego połączenia?!Pomijam już fakt, że to wszystko odbędzie się pomimo podwyżki ceny i tak już nietaniego biletu...Dlaczego nikt nie przeprowadził żadnych konsultacji w sprawie tych zmian z mieszkańcami miasta i przyjeżdżającymi gośćmi?W końcu przecież szanownym włodarzom miasta tak zależy na turystach....
J
Jan
Uważam, że ta nowa linia nr 11 powinna być wydłużona do Tesco i Obi a nie kończyć się w tej dziurze na Widoku
A
Arek
13 tylko z przedłużeniem trasy ze bedzie po prostu jechała dalej z dworca na porebe
???
Nie kończcie trasy linii 157 na ZANA LECLERC, a skierujcie trasą ...Zana- Bohaterów Monte Cassino -Al. Kraśnicka -WĘGLIN. Skoro 161 ma jeździć co 30min to potrzebuje w tej części wsparcia ze strony 157( co 30 min), dzięki temu dobrze podzieli się pasażerów z dzielnicy Rury i okolic. Jeżeli jeden autobus ucieknie, dzięki temu będzie można podjechać drugim po podobnej trasie bez zbędnego czekania. Czyli otrzymalibyśmy wzajemnie wspierającą się parę linii 157( WĘGLIN-MEŁGIEWSKA WSEI) oraz 161(WĘGLIN-FELIN). A końcowy Zana Leclerc zlikwidować jak było w planach. Fajnie by było aby na jesieni linia 157 jeździła co 20 min tak dla przyzwoitości i wygody
c
creation
w krakowie nadal 2.80 20 minutowy trawaj, lodz chyba 2.60 20 minutowy trawmaj.. zaznaczam ze w tych istach na 20minutowym tramwajem przejedziesz znacznie wiecej km niz w 30 minut troljebusem w lublnie. lublin od 1 go lutego bedzie miał 3 najdrozsze bilety w PL, drozje tylko w warszawie i gdansku. ale nsza komunikacja jest tak lipna a autobusy jedza tak zadko ze nie dziwi mnie skad tyle szrotu na drodze w miescie
d
dm
raz na 30 minut...hahaha ...nie osmieszaliby sie z takimi liniamiii. nakuili badziewnych trajtkow i od roku nie maja pomysłu co z nimi zrobic bo okablowany tylko połudnniowy lublin
g
gh
Jedzie 34, tylko jeszcze zależy w które miejsce Czechowa chcesz się dostać.
K
Kane
Nadal brak połączenia z Felicity i okolic oraz Majdanka z Zemborzycką (i Abramowicami zresztą też). 50 się nie liczy bo to tylko kilka kursów dziennie
G
Gosia
To czym wg nowego rozkładu dojade spod PKP na Czechów ? Jak teraz dostanie się do pracy? Dzieki
O
Ość
Widok, Widok - co u licha? Dalej - połączenie Ponikwody nową linią 11 - trasa kończy się na Węglarza - a przecież to niewielki fragmencik tej dzielnicy...
u
unojeo
Ktora miala jeździć trasa Trójki, ale na Lipowa i Pilsudskiego :c
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie