Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelskie na dobre! Województwo inwestuje w nowoczesny tabor szynowy. Kolej na szybką kolej!

Materiał partnera
Jacek Babicz / Polskapresse / archiwum
Nawet 160 km/h – z taką maksymalną prędkością będą mogły się poruszać w naszym regionie najnowsze pociągi. Zgodnie z umową, nowe elektryczne zespoły trakcyjne wyjadą na trasę w listopadzie przyszłego roku.

Na ten zakup wszyscy czekaliśmy z niecierpliwością. Już w grudniu 2017 r. zarząd województwa ogłosił przetarg na dostawę jedenastu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Udało się dopiero za czwartym razem. Poprzednie trzy oferty zostały odrzucone ze względu na zbyt wysoką cenę, która znacznie przekraczała przewidziany w projekcie budżet.

Przetarg został rozstrzygnięty w grudniu 2019 r. Osiem fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczy firma NEWAG S.A. z Nowego Sącza. To ona przedstawiła najbardziej korzystną ofertę.

Milionowe kontrakt, milionowe dofinasowanie

146 mln zł – tyle będzie kosztować wymiana taboru. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi ponad 101 mln zł.

Ta kwota pozwoli na zakup nowych, dwuczłonowych pojazdów przeznaczonych do obsługi regionalnego ruchu pasażerskiego na liniach zelektryfikowanych. Nowoczesne składy zostaną wyposażone m.in. w nowoczesne, oszczędne zespoły napędowe zapewniające prędkość do 160 km/h oraz urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS/ETCS).
Pojemność tych pojazdów uwzględnia ruch pasażerski na obszarze województwa. Jeśli jednak będzie większe zapotrzebowanie, to wtedy na trasę mogą wyjechać większe składy, składające się z nie z dwóch, ale trzech wagonów.

W trosce o pasażerów: szybko, wygodnie i bezpiecznie

Intencją Województwa Lubelskiego, jako organizatora przewozów jest, aby zakupywany tabor kolejowy oferował nową, coraz lepszą jakość podróżowania wszystkim pasażerom, w tym osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej zdolności ruchowej. Tak jest również w tym przypadku. Nowe pociągi są wyposażone w najnowocześniejsze urządzenia uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych. Mają nie tylko wygodne toalety, specjalny system poręczy i oznaczeń, urządzenia dla pasażerów niedosłyszących (pętle indukcyjne); zapewniają także odpowiednią przestrzeń dla wózków inwalidzkich, są wyposażone w rampy wjazdowe lub windy, dzięki niskiej podłodze łatwo do nich także wsiąść i wysiąść.

To nie wszystkie udogodnienia. Pasażerowie bez największego problemu będą mogli przewieźć większe bagaże czy rowery. Podróż nowymi składami będzie też komfortowa dzięki wygodnym i ergonomicznym fotelom. Wydajny system klimatyzacji sprawi, że nawet podróż w upalne, letnie dni będzie przyjemnością.

Jedziesz i klikasz, bo masz Wi-Fi

Każdy pasażer będzie miał również dostęp do internetu oraz do gniazd elektrycznych i USB zasilających urządzenia mobilne. Dzięki nowoczesnemu systemowi informacji pasażerskiej, otrzyma niezbędne informacje o podróży, prezentowane na wysokiej jakości wyświetlaczach i monitorach.

Będzie też bezpiecznie. Zapewni to pełny monitoring wnętrz i otoczenia. Ponadto każdy z dostarczanych pojazdów zostanie wyposażony w defibrylator. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne z pewnością przyczynią się do zmiany wizerunku transportu publicznego, podnosząc jego atrakcyjność w codziennych podróżach.

Tu je spotkasz na trasie

Zakupione pojazdy zastąpią najstarsze niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne eksploatowane w naszym regionie. W pierwszej kolejności pojawią się na trasach Siedlce – Łuków – Terespol, Dęblin – Lublin – Chełm, Łuków – Dęblin oraz Świdnik Miasto – Lublin Airport). Po zakończeniu elektryfikacji linii na odcinku Lublin Zemborzyce – Stalowa Wola Rozwadów będą mogły kursować również do Stalowej Woli i Rzeszowa.

Dostawa wszystkich pojazdów, zgodnie z zawartą umową musi zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od jej podpisania, czyli do listopada 2021 r.

Nowe pojazdy zostaną udostępnione firmie POLREGIO sp. z o.o. w formie dzierżawy. 5 listopada Województwo Lubelskie podpisało z tą firmą umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2030. Nakłady finansowe na 2021 r. zaplanowano na kwotę 85 mln zł.

Aktualnie Województwo Lubelskie posiada osiemnaście jednostek taboru kolejowego do przewozów pasażerskich, z tego: trzynaście pojazdów z napędem spalinowym i tylko pięć zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57AL, dostarczonych w 2011 roku.

Ekologia wkracza na tory

Projekt zakupu nowego taboru odbył się w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Pozwala on na kompleksowe wykorzystanie możliwości, jakie wynikają z realizowanych i planowanych na Lubelszczyźnie projektów modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej, w ramach takich programów jak np. Kolej+, ze środków UE.
Realizacja projektu wpisuje się także pozytywnie w priorytet strategii Europa 2020. Chodzi o zrównoważony rozwój w kierunku gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej dla środowiska i bardziej konkurencyjnej. Zakup nowoczesnego taboru kolejowego zmniejszy w naszym regionie zapotrzebowanie energetyczne w segmencie transportu kolejowego, a dzięki modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej w kierunku Rzeszowa pojazdy spalinowe odejdą do lamusa; zastąpią je ekologiczne pojazdy o napędzie elektrycznym.

Zapraszamy do podróży!

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski