Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnice Dzwoli i Gorajca robią krok do realizacji. Podpisano umowy na ich wykonanie

Jakub Sarek
Jakub Sarek
Ministerstwo Infrastruktury/Twitter
Mieszkańcy Dzwoli i Gorajca odetchną od tirów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dzisiaj (17 maja) umowy na realizację obwodnic tych miejscowości. Prace przy tych przedsięwzięciach pochłoną łącznie ok. 310 milionów zł.

Obwodnica Dzwoli uzyskała już od wojewody lubelskiego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Sprawia to, że po sygnowaniu umowy i przekazaniu terenu budowy wykonawca będzie mógł przystąpić do robót. Jak zapowiada GDDKiA, ma to się stać w drugim kwartale 2023 r. Z obwodnicy kierowcy skorzystają najprawdopodobniej w 2025 r.

A ta ma mieć długość ok. 2,7 km i przebiegać po nowym śladzie. Obwodnica ominie Dzwolę od północnej strony.

- Rozbudowany zostanie także odcinek obecnej DK74 (o długości ok. 9,3 km), od końca przyszłej obwodnicy Janowa Lubelskiego do połączenia z funkcjonującą już obwodnicą Frampola. Wykonawca wybuduje jednojezdniową, dwupasową drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o szerokości jezdni 7 m. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Planowana jest budowa sześciu skrzyżowań skanalizowanych, dwóch rond oraz obiektu mostowego, zintegrowanego z przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów - opisuje charakter inwestycji Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA.

Koszt zadania to 190,4 mln zł. Za jego realizację odpowiedzialne będzie konsorcjum firm Mosty Łódź (lider), Antex II (partner) oraz PBI Infrastruktura (partner).

Budowa obwodnicy Gorajca pochłonie natomiast 119 mln zł i powstanie w systemie projektuj i buduj. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie drogi, uzyskanie decyzji ZRID oraz wybudowanie trasy. Najkorzystniejszą ofertą na wykonanie inwestycji złożyło konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) oraz Antex II (partner).

- Obwodnica Gorajca będzie drogą jednojezdniową, dwupasmową klasy GP o szerokości jezdni 7 metrów. Przebiegać będzie po nowym śladzie i będzie liczyć ok. 6,6 km. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego. Planowane są trzy skrzyżowania skanalizowane, trzy przejazdy bezkolizyjne i most w ciągu DK74 - tłumaczy Minkiewicz.

Budowa ma wystartować w 2024 roku.

– Rozpoczynamy realizację kolejnych dwóch obwodnic, na które mieszkańcy Lubelszczyzny czekali od lat. Dzięki nim, a także dzięki budowie kolejnych trzech obwodnic na trasie od drogi ekspresowej S19 do granicy z Ukrainą, znacząco poprawi się komfort podróżowania na drodze krajowej nr 74. Inwestycje te istotnie zwiększą także przepustowość tej trasy – mówi wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Obie inwestycje to część rządowego programu budowy 100 obwodnic. W jego ramach do 2030 r. mają powstać także obwodnice: Zamościa, Janowa Lubelskiego, Łęcznej, Łukowa i Szczebrzeszyna.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski