Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy dworzec wychodzi z ziemi. Widać już jak duży będzie główny obiekt przy ul. Dworcowej

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
W kolejną fazę prac weszła budowa dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej. Zakończyły się roboty ziemne, zaczęły – betoniarskie. Obiekt ma być gotowy w wakacje 2022 r.

Lublinianie mogą już zobaczyć jaką wielkość będzie miał główny gmach nowego dworca dla komunikacji autobusowej, który powstaje przy ul. Dworcowej. Wykonawca przystąpił do prac betoniarskich. - Na budynku głównym trwa wykonywanie płyty fundamentowej, ścian i słupów żelbetowych oraz rozpoczęto szalowanie stropu – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

To kolejny etap inwestycji, która ruszyła z początkiem tego roku. – Zakończyły się prace przy wykopach pod fundamenty nowego budynku dworca. Wykop odwodniono i zabezpieczono przed napływem wody gruntowej poprzez zamontowanie ścianek szczelnych. Wykonano też prace związane z palowaniem płyty fundamentowej – precyzuje Góźdź.

Równolegle do tych robót wykonywane są elementy niezbędne do budowy samego gmachu. Chodzi o filary, na których będzie opierało się zadaszenie. Powstają w Ostrowcu Świętokrzyskim. Mają być gotowe do końca lutego 2022 r.

– Realizacja inwestycji opiera się na indywidualnym projekcie, który nie zawiera standardowych rozwiązań i nie wykorzystuje również gotowych wyrobów. Stąd wykonywanie komponentów całej konstrukcji stalowej zadaszenia dworca i wiat peronowych - dachy plus stalowe podpory – odbywa się na zamówienie. Na potrzeby zadaszenia budynku dworca powstanie ażurowa konstrukcja wsparta na 22 filarach, natomiast wiaty peronowe będą podparte na 89 filarach – wylicza Góźdź.

Na placu budowy trwają prace przy fundamentowaniu wiat pod perony autobusowe. Montowane są także ich stalowe konstrukcje. Można je zobaczyć przejeżdżając np. ul. Młyńską. To kilkumetrowej wysokości profile w białym kolorze. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. metrów kwadratowych (prawie dwa hektary).

Dworzec ma być gotowy - tak zakłada umowa - do końca lipca 2022 r. Będzie kosztował 237,4 mln zł Ale inwestycja nie obejmuje powstania tylko gmachu dworca. Jest uzupełniona o dwa dodatkowe projekty.

Pierwszym jest przebudowa ul. Krochmalnej. Powstanie tam też zaplecze - parking - dla pojazdów korzystających z dworca.

– Na ul. Krochmalnej finalizowane jest uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów. Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono poziom piwnic i parteru. Aktualnie prace dotyczą I piętra. Dodatkowo prowadzone są prace przy budowie kanalizacji deszczowej i wodociągu – relacjonuje Góźdź.

Kolejny obejmuje rozbudowę systemu komunikacyjnego w rejonie Targów Lublin, m.in. przedłużenie ul. Dworcowej, budowa zjazdu z Lubelskiego Lipca’80. – Dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Ponadto zakończono prace rozbiórkowe nawierzchni, fundamentów reklam oraz elementów małej architektury na drogach dojazdowych prowadzących do Targów Lublin. Pod obiekt mostowy wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu – mówi Góźdź.

Koszt prac przy Krochmalnej i Targach Lublin to prawie 34 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski