Przybywa bezrobotnych w Lublinie. Ponad pięć tysięcy chętnych do tarczy antykryzysowej

Piotr Nowak
Piotr Nowak
Pracodawcy i pracownicy zasypali urząd pracy pytaniami o tarczę antykryzysową. Przybywa także osób, które chcą się zarejestrować jako bezrobotne. Czy grozi nam fala zwolnień? - Wszystko zależy od decyzji dotyczących m.in. odmrożenia gospodarki - zastrzega Katarzyna Kępa, dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie.

Jak aktualnie wygląda sytuacja na rynku pracy w Lublinie? Czy uległa ona zmianie w związku z pandemią koronawirusa?
Według stanu na ostatni dzień marca, liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych w Miejskim Urzędzie Pracy w Lublinie wynosiła 9390 osób. Dla przykładu, w analogicznym okresie roku ubiegłego zarejestrowanych było 10 267 osób, co oznacza, że bezrobocie jest mniejsze, ale niestety z naszych bieżących statystyk wynika, że już zaczyna powoli wzrastać.

W jakim tempie?
Od momentu pojawienia się koronawirusa w Polsce do MUP w Lublinie wpłynęło 740 wniosków o rejestrację osób chcących uzyskać status osoby bezrobotnej. To około 28 dziennie. I na ten moment nie są to rejestracje związane z planowanymi zwolnieniami grupowymi, ale przede wszystkim spowodowane powrotem osób pracujących dotychczas za granicą, w krajach, w których zachorowania na koronawirusa rozpoczęły się wcześniej. Zamykano tam zakłady pracy a ludzie w obawie przed chorobą i brakiem zatrudnienia podejmowali decyzje o powrocie do Polski. Spowodowało to wzrost rejestracji w urzędzie w celu uzyskania m.in. ubezpieczenia zdrowotnego.

Czytaj także

Czy można prognozować, że fala zwolnień grupowych dopiero przed nami?
Wszystko zależy od decyzji dotyczących m.in. odmrożenia gospodarki i możliwości powrotu ludzi do pracy. A przede wszystkim od sytuacji epidemiologicznej, która spowodowała aktualną sytuację na rynku pracy. Na ten moment do MUP w Lublinie wpłynęło sześć informacji od firm o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych. Są one rozciągnięte w czasie, bo w przypadku kilku z nich jest to termin do końca roku. Pracodawcy podejmując trudne dla nich decyzje, chcą poczekać na rozwój sytuacji i w pierwszej kolejności koncentrują się na pozyskaniu wsparcia w ramach tzw. tarczy antykryzysysowej.

Część zadań w ramach tarczy antykryzysowej realizowana jest w urzędach pracy w całej Polsce. Jak wygląda to urzędzie pracy w Lublinie?
Aktualnie do dyspozycji w ramach tzw. tarczy antykryzysowej mamy prawie 30 mln zł i z uwagi na bardzo dużą ilość wpływających wniosków - wpłynęło ich do nas już ponad 5000 - wystąpiliśmy o kolejne środki w ramach rezerwy.

O jakie formy wsparcia mogą starać się uprawnieni przedsiębiorcy, pracodawcy i organizacje pozarządowe?
Mogą ubiegać się o pożyczki, dofinansowania do zatrudnienia czy prowadzonej działalności. Szczegółowe informacje na temat prowadzonych naborów są na bieżąco publikowane na naszej stronie internetowej: muplublin.praca.gov.pl. Tam znajdują się również niezbędne dokumenty do pobrania i wypełnienia. Z uwagi na bardzo dużą ilość pytań i wątpliwości pojawiających się ze strony przedsiębiorców uruchomiliśmy w urzędzie specjalnie dedykowane infolinie pod numerami tel. 81 466 52 24, 81 466 52 41, 81 466 52 44, 81 466 52 57. Infolinie są czynne od godz. 8 do 15. Można też wysłać e-mail na adres: tarcza@mup.lublin.pl.

Otrzymujemy sygnały od pracodawców, że nie mogą dodzwonić się do urzędu.
Z przyczyn technicznych, od nas niezależnych sieć telefoniczna, z uwagi na duże przeciążenie i liczbę oczekujących w kolejce połączeń, może być czasowo niedostępna. Dlatego zachęcamy do kontaktu e-mailowego, a pracownicy sekretariatu starają się w miarę możliwości również przełączać rozmowy do pozostałych pracowników merytorycznych, którzy odpowiadają na zapytania pracodawców i przedsiębiorców. Do obsługi wpływających wniosków, poza standardowymi usługami i instrumentami rynku pracy, skierowaliśmy dodatkowych pracowników. Zależy nam na szybkim procesie rozpatrywania wniosków i przyznawania środków.

Czytaj także

Dostajemy zapytania od Czytelników co należy zrobić w sytuacji, gdy pomyliliśmy się w wypełnianiu wniosku i złożyliśmy wniosek niekompletny lub źle wypełniony?
Niestety większość wniosków, które do nas wpływają zawiera różnego rodzaju błędy. Dlatego pracownicy urzędu kontaktują się telefonicznie z wnioskodawcami i proszą ich o uzupełnienie wniosku, dołączenie brakującego formularza czy też ponowne przesłanie poprawnie wypełnionego wniosku. Nie oznacza to, że poprawiony wniosek spadnie na „dół kolejki” i będzie dłużej oczekiwał na rozpatrzenie. On jest tylko uzupełniany. Dlatego prosimy o niedenerwowanie się i nierozładowywanie swoich negatywnych emocji na pracownikach urzędu, bo ich zadaniem jest pomoc państwu i zapobieganie sytuacjom odrzucenia wniosku czy rozpatrzenia go negatywnie. Wolimy na tym etapie poprosić przedsiębiorcę o uzupełnienie, niż wydać mu decyzję odmowną.

W jaki sposób możemy złożyć wnioski o wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej?
Pracujemy normalnie od godz. 7.30 do 15.30. Pracownicy urzędu przyjmują i rozpatrują na bieżąco sprawy, pisma i zgłoszenia przesyłane do MUP w Lublinie za pośrednictwem internetowych formularzy, poczty tradycyjnej oraz elektronicznej (mup@mup.lublin.pl), a także w ramach kontaktów telefonicznych. Odpowiedzi na otrzymane zapytania oraz wydane decyzje administracyjne przesyłane są elektronicznie lub tradycyjną pocztą. Wszystkie zaplanowane indywidualne wizyty i konsultacje osób bezrobotnych u doradców klienta odbywają się drogą telefoniczną i elektroniczną. Wszystkie świadczenia, takie jak zasiłki, stypendia, dodatki aktywizacyjne, są wypłacane na bieżąco uprawnionym osobom bezrobotnym. Udzielamy też pozostałych form wsparcia w ramach określonych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy usług i instrumentów rynku pracy.

Czytaj także

Wiemy jednak, że z powodu epidemii urząd pracy wprowadził ograniczenia.
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym, a także troską o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców Lublina, pracodawców oraz pracowników publicznych służb zatrudnienia, urząd czasowo zmienił model swojego funkcjonowania i ograniczył bezpośrednią obsługę klientów. Oznacza to, że do budynku MUP w Lublinie przy ul. Niecałej 14 poza wyznaczonym miejscem do pozostawienia dokumentów przy wejściu głównym, wpuszczani są wyłącznie pracownicy urzędu pracy. Wszystkie dokumenty kierowane do Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie można składać, w przypadku, gdy wymagany jest podpis: za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej MUP w Lublinie dostępnej na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub przez portal praca.gov.pl – jeżeli osoba posiada konto na platformie ePUAP, profil zaufany albo certyfikat kwalifikowany lub za pośrednictwem operatora pocztowego. W przypadku gdy nie jest wymagany podpis – za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: mup@mup.lublin.pl lub w sprawach dotyczących udzielanego wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej na adres e-mail: tarcza@mup.lublin.pl. Jeśli jest taka konieczność, kompletne, wypełnione i podpisane dokumenty można pozostawić w miejscu wyznaczonym przy wejściu głównym do budynku MUP od godz. 7.45 do 14. Nie ma możliwości potwierdzenie odbioru tak pozostawionych dokumentów.

Czytaj także

Galerie handlowe otwarte od 1 lutego?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jacek

Dzwonić trzeba do WUP-u, do Pruszkowskiego, on jest najbardziej kompetentny i chętnie pomoże!! Buaaa..

Dodaj ogłoszenie