Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy śnieg w Lublinie już spadł. Czy miasto jest przygotowane do zimy?

Anna Paszkowska
Anna Paszkowska
Małgorzata Genca/archiwum
53 solarki, 22 ciągniki, ładowarki i pługi oraz 4 tys. ton soli drogowej czekają w gotowości. Ratusz poinformował, że służby i specjalistyczny sprzęt jest przygotowany do tegorocznej „Akcji Zima” 2023/2024.

Zima w Lublinie

– Wszystkie służby są przygotowane do tegorocznej akcji. Przeprowadziliśmy kontrolę zakontraktowanego sprzętu oraz zasobów soli i piasku. Pojazdy są wyposażone w urządzenia telemetryczne służące do monitoringu ich pracy, a analiza danych pogodowych prowadzona jest całodobowo. Priorytetem jest dla nas eliminowanie zagrożeń związanych z wystąpieniem zimowych zjawisk pogodowych, a tym samym utrzymanie zachowania drożności lubelskich ulic i ciągów pieszych. Sprawne działanie przekłada się na bezpieczeństwo mieszkanek i mieszkańców miasta – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.

Zimowym utrzymaniem objęte są zarówno drogi, jak i tereny miejskie zlokalizowane poza pasem drogowym. Za utrzymanie dróg odpowiada Zarząd Dróg i Mostów, natomiast za tereny miejskie, które nie są drogami – Wydział Zieleni i Gospodarki Komunalnej. W przypadku dróg miasto jest podzielone na 7 rejonów zimowego utrzymania. ZDiM odpowiada za odśnieżenie łącznie ok 705 km dróg. Ponadto w stałym zimowym utrzymaniu pozostaje powierzchnia ponad 507 tys. m2 chodników, parkingów, schodów, kładek, skrzyżowań i dojść do przejść dla pieszych. Natomiast tereny poza pasem drogowym zostały podzielone na 4 rejony, a ich powierzchnia wynosi ok. 230 ha.

- W ramach „Akcji Zima” stałą analizę sytuacji, szczególnie w zakresie transportu, utrzymania dróg, a także warunków atmosferycznych prowadzi Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego - informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

W akcję zimowego utrzymania włączone jest także MPK Lublin. Spółka jest odpowiedzialna za odśnieżanie 780 przystanków komunikacji miejskiej. W utrzymaniu zimowym udział biorą również funkcjonariusze Straży Miejskiej.

- Za sezon 2022/2023 całkowity koszt zimowego utrzymania ulic wyniósł ok. 12,6 mln zł. Najbardziej kosztowna była doba 16-17 grudnia 2022 r - przekazała Góźdź.

Akcja zimowego utrzymania prowadzona jest od listopada do końca marca.

Materiały i pojazdy będące w gotowości w sezonie 2023/2024:

  • solarki opłużone – 39,
  • solarki małe – 14,
  • ciągniki o mocy powyżej 75KM – 6,
  • ładowarki – 7,
  • równiaki lub pługi wirnikowe – 4,
  • samochody do wywozu śniegu – 8,
  • ciągniki małe (do 1,9 t) – 16.

Materiały do zimowego utrzymania dróg (zapasy materiałów są uzupełniane na bieżąco podczas prowadzonej akcji):

  • chlorek sodu (sól drogowa) – 4 050 t,
  • chlorek wapnia techniczny – 7,7 t,
  • piasek – 750 t,
  • solanka – wytwarzana na bieżąco według potrzeb.
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski