Nowy obiekt budowany jest na miejscu po zburzonym w zeszłym miesiącu budynku dawnego kraśnickiego dworca kolejowego.
– Obecnie wykonawca budowy nowego dworca jest na etapie robót fundamentowych. Po ich zakończeniu rozpoczniemy prace konstrukcyjne w zakresie budowy konstrukcji nowego dworca – mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komunikacji Polskie Koleje Państwowe S.A. i wyjaśnia, że budynek powstanie w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego tzn. będzie to obiekt parterowy, z ekologicznymi rozwiązaniami jak pompy ciepła, energooszczędne oświetlenie oraz panele fotowoltaiczne.
W obiekcie znajdzie się ogrzewana poczekalnia dla podróżnych, toaleta, pomieszczenia gospodarcze i techniczne, a także wyznaczone miejsce na usługi m.in. na sprzedaż biletów. Pod wiatą powstanie parking dla rowerów, z 28 stojakami rowerowymi oraz stacją naprawczą rowerów. Częścią obiektu będzie również wieża zegarowa o wysokości około ośmiu metrów.
Dworzec zostanie wyposażony w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, monitoring, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz tablice z planami dotykowymi dworca. Inwestycja uwzględnia również udogodnień dla pasażerów jak biletomat, bankomat oraz automat z napojami i słodyczami.
– Dworzec to wizytówka miasta, więc wszystkim nam zależy na tym, aby zachęcał, a nie zniechęcał do wizyty w Kraśniku. Każda zmiana na lepsze, poprawiająca komfort i szybkość podróżowania, jest dobra – mówi Wojciech Wilk, burmistrz Kraśnika.
Przejdź do galerii i zobacz zdjęcia z budowy nowego dworca kolejowego w Kraśniku:
Obiekt pierwotnie miał być oddany do użytku już w pierwszym kwartale 2021 roku. Niestety mieszkańcy Kraśnika będą musieli poczekać na nowy dworzec nieco dłużej.
– Termin zakończenia realizacji inwestycji i udostępnienia nowego dworca w Kraśniku podróżnym uległ przesunięcia na jesień 2021 roku – informuje Bartłomiej Sarna – Na przesunięcie terminu realizacji miały w szczególności trudności związane z istniejącym uzbrojeniem terenu i koniecznością dokładniejszej inwentaryzacji, a następnie relokacji istniejących przyłączy i sieci teletechnicznych znajdujących się na terenie prowadzonej inwestycji. Te niezwykle skomplikowane zadania udało się ostatecznie zakończyć, co umożliwiło przystąpienie do wykonania robót ziemnych i prac przy rozbiórce poprzedniego budynku dworca, które zostały już zakończone – wyjaśnia rzecznik PKP.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Helifactor i Merx, a koszt inwestycji to prawie 5 mln zł brutto.
Projekt jest finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i powstaje pod nazwą „Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa–Dorohusk wraz z dworcem na st. Kraśnik położonym przy linii 68”.
W województwie lubelskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 zaplanowano zmodernizowanie łącznie jedenastu dworców kolejowych: Chełm, Dęblin, Kanie, Świdnik Miasto, Lubartów, Lublin, Łuków, Nałęczów, Sadurki, Świdnik Miasto, Trawniki.
- Niezwykłe zdjęcia Stanisława Magierskiego. Fotografie sprzed blisko 100 lat! Zobacz
- Tutaj zatrzymał się czas! Mięćmierz przyciąga o każdej porze roku. Zobacz
- Otwarte muzeum największą atrakcją weekendu. Lublinianie chętnie korzystali. Zobacz
- Lubelskie kamienice gotowe do kupienia. Zobacz
- Znaleźli szyny z XIX wieku. Teraz stworzyli historyczną ekspozycję w Lublinie
- "Nasze ciała mają dość". W Lublinie przeszła manifestacja kobiet. Zobacz zdjęcia
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?